Dźwigi-giganty na wrocławskim lotnisku – Portal PR - 24PR




Dźwigi-giganty na wrocławskim lotnisku

23.04.2010 Kategoria: EVENT. Autor: ipis

Prawie trzystutonowy żuraw wyrósł na placu budowy nowego terminalu na wrocławskim lotnisku. Drugi dźwig, blisko dwa razy cięższy, będzie stawiany za moment. Oba popracują do końca roku nad montażem konstrukcji stalowej obiektu.

Sześćdziesięciometrowy dźwig przyjechał do Wrocławia na początku tygodnia. Transportowało go w częściach kilkanaście tirów, a montaż kolosa o masie 275 ton trwał kilka dni. Na wrocławskie lotnisko przywieziony zostanie teraz drugi dźwig gąsienicowy – będzie jeszcze większy. – Druga z maszyn ma w sumie ważyć ok. 500 ton i mieć wysokość blisko 80 m – oblicza Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu w Porcie Lotniczym Wrocław.
Oba dźwigi będą pracować na placu budowy nowego terminalu lotniczego do grudnia 2010 roku. Tyle potrwa montaż konstrukcji stalowej, która będzie stawiana przy ich pomocy. Na plac budowy etapami trafiać będą duże jej elementy, a ekipy budowlane zajmą się spawaniem i łączeniem poszczególnych fragmentów. Pierwsze elementy, wyprodukowane w hucie, już zostały przewiezione na lotnisko we Wrocławiu. W sumie konstrukcja stalowa nowego terminalu będzie ważyć 2 tysiące ton.
– Niektóre części będą miały imponujące rozmiary: na przykład prawie dwudziestometrowe słupy stalowe podtrzymujące konstrukcję dachu, widoczne wewnątrz terminalu w hali przylotów i odlotów – mówi Przemysław Marcinkowski. – Słupy będą miały kształt zwężających się cygar, mocowanych w kształt litery V. Najcięższą częścią konstrukcji będzie jednak dach, na który przeznaczonych zostanie 1 700 ton stali. Stalową konstrukcję będą miały także ściany boczne, na których zamocowane zostaną szklane fasady.
Terminal we Wrocławiu buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief. Zgodnie z umową obiekt, warty prawie 300 milionów złotych, ma być gotowy wiosną 2011 roku, czyli na rok przed Euro 2012. Kilka miesięcy potrwają przygotowania lotniska do uruchomienia obsługi pasażerskiej. Według przewidywań otwarcie nastąpi we wrześniu 2011. – Wystartujemy z wyprzedzeniem w stosunku do UEFA EURO 2012 TM, podczas mistrzostw będziemy już pracować pełną parą – zapewnił Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.

Nowy terminal Portu Lotniczego Wrocław w liczbach to 4 kondygnacje, w tym jedna podziemna, 4 szklane fasady, 19 metrów wysokości, 330 tysięcy m3 kubatury (jedna z największych wśród polskich lotnisk) i 40 tysięcy mkw. powierzchni użytkowej. Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych trzykrotnie zwiększą się możliwości operacyjne Portu Lotniczego Wrocław. Teraz w porcie można wykonać ok. 12-14 operacji na godzinę.

Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje połączenia lotnicze z 30 portami europejskimi, m.in. z Rzymem Ciampino, Mediolanem Bergamo, Forli, Bolonią, Paryżem Beauvais i Oslo Torp. Prognoza ruchu lotniczego na 2010 rok zakłada, że z usług wrocławskiego lotniska skorzysta 1 milion 700 tysięcy pasażerów. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowa rozbudowa nowego terminala pozwoli na obsługę nawet 7 mln osób.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.