Marketing za grosze – Portal PR - 24PR




Marketing za grosze

01.06.2010 Kategoria: Marka. Autor: ipis

Jednym z najważniejszych działów każdej firmy jest dział zajmujący się kreowaniem wizerunku danego przedsiębiorstwa oraz jego marketingiem. We współczesnym świecie marketing odgrywa bardzo dużą rolę i każda nawet najmniejsza firma musi prowadzić działania z tym związane. Bez marketingu i promocji nie jest możliwe zauważenie konkretnej firmy przez klientów, nie mówiąc już o odniesieniu przez nią sukcesu.

Duże koncerny i korporacje wydają określone sumy na działania z zakresu PR i marketingu. Bardzo często zdarza się, że wydatki na marketing stanowią lwią część ich budżetów. Jednakże duże firmy mogą sobie na to pozwolić, planując wielkie kampanie promocyjne. Co zrobić jednak, jeśli jesteśmy właścicielem małej firmy lub dopiero rozpoczynamy swoją przygodę z biznesem i nie dysponujemy środkami, które moglibyśmy przeznaczyć na ten cel?

Otóż istnieje kilka wypróbowanych i całkowicie darmowych lub prawie darmowych sposobów na wykreowanie wizerunku własnej firmy.
Dzisiejszy świat, to przede wszystkim świat mediów, Internetu. Utarło się już w polskim społeczeństwie, ale nie tylko polskim, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to nie istnieje. Dlatego też, my również powinniśmy się tam znaleźć.
Pierwszy krok do zaakcentowania swojej obecności w sieci, to stworzenie strony internetowej firmy. Tu mamy do wyboru zakup strony lub stworzenie jej samemu korzystając z dostępnych szablonów lub programów do tworzenia stron www. Oczywiście pierwsze rozwiązanie będzie obciążać nasz budżet, lecz można poszukać firm oferujących tworzenie stron w przystępnych cenach. Drugie zaś w wielu przypadkach jest całkiem darmowe.

Mamy już swoją stronę, zatem co dalej? Możemy pokusić się o jej wypozycjonowanie w Google, aby pojawiała się w pierwszych wynikach wyszukiwania. W tym przypadku konieczne jest skorzystanie z narzędzi oferowanych przez Google, określenie słów kluczowych oraz budżetu dziennego i już możemy pozycjonować nasz serwis. Drugim rozwiązaniem jest zastosowanie linków sponsorowanych, gdzie określamy swoją własną reklamę, budżet i na zaprogramowane słowa kluczowe nasza reklama będzie wyświetlać się w linkach sponsorowanych.
Można powiedzieć, że te operacje nie są specjalnie kosztowne, ale mogą obciążać nasz skromny budżet. Czy nie ma zatem rozwiązań zupełnie darmowych?
Jak najbardziej są. Przede wszystkim związane są one z portalami społecznościowymi, które w ostatnich latach zyskują na popularności. Wystarczy, że na takim portalu założymy konto naszej firmy. Jest to doskonały sposób na komunikację z potencjalnymi klientami, którzy korzystają z tego rodzaju portali, informowanie ich o nowych usługach lub produktach, które oferujemy, promocjach i aktualnościach z życia firmy. Portalami, na których możemy założyć konta firmowe są Facebook, Grono, Nasza-klasa.
Ponadto, wielu użytkowników Internetu korzysta z różnego rodzaju forów internetowych. Szuka tam informacji, porad czy wskazówek. Wystarczy, że umieścimy post o swojej firmie wraz z informacjami czym się zajmujemy, a możemy spodziewać się, że użytkownicy forum skorzystają z naszych usług. Na forach, poza informowaniem o naszej firmie, możemy występować również w roli eksperta. Szczególnie dotyczy to serwisów poświęconych konkretnemu tematowi. Informacje o firmie możemy zatem umieszczać na forach regionalnych, tam gdzie funkcjonuje nasza firma oraz na forach tematycznych związanych z naszą działalnością.

Innym darmowym narzędziem promocji są serwisy i portale lokalne. Bardzo często oferują one możliwość zamieszczenia darmowych ogłoszeń. Warto zatem skorzystać i z takiej formy promocji, tym bardziej że nic nas to nie kosztuje. Jednakże należy przygotować ogłoszenie, które będzie przyciągać uwagę klientów. Nie może być ono sztampowe, musi zaskakiwać i sprawić, że klienci je zauważą.
Formą promocji i jednocześnie komunikacji z klientami, która coraz częściej jest stosowana, to blogi firmowe. Wiele firm na swoich stronach lub serwisach do tego stworzonych prowadzi firmowe blogi. Opisuje w nich wydarzenia z życia firmy, aktualności, sukcesy, jakie firma odnosi. Ponadto, blog daje użytkownikom możliwość prowadzenia dyskusji z firmą, komentowania wpisów czy wymiany poglądów z innymi użytkownikami czy klientami firmy. Jest to narzędzie, z którego także warto korzystać.

Coraz więcej firm poza blogami dla swoich klientów przygotowuje newslettery, na które każda osoba odwiedzająca stronę danej firmy może się zapisać. Newslettery zawierają przede wszystkim informacje o firmie, nowej ofercie, promocjach czy konkursach, które organizuje. Poza zadaniami marketingowymi, newslettery pozwalają również na tworzenie bazy klientów. W newsletterach można prowadzić również rubrykę poświęconą odpowiedziom na pytania klientów.
Warto także prowadzić różnego rodzaju konkursy dla klientów, gdzie nagrodami będą na przykład produkty czy usługi z naszej oferty. Konkursy z pewnością przyciągną potencjalnych klientów oraz będą narzędziem promocji naszej firmy. Jednakże, aby było to skuteczne narzędzie, musimy przygotować konkurs z nagrodami dla większej liczby osób. Wówczas przyniesie to wymierne rezultaty. Jeśli przygotujemy konkurs i określimy, że wygrywa tylko jedna osoba, niewielu chętnych weźmie w nim udział.

Współczesny świat opiera się na informacji, z niemal każdej strony bombardowani jesteśmy przez mniej lub bardziej przydatne dla nas wiadomości. Dlatego też i my możemy wykorzystać ten kanał promocji. Musimy tylko przygotować artykuł lub informację prasową o naszej firmie i wysłać ją do mediów, które są związane z rodzajem prowadzonej przez nas działalności. Ważne, aby informacja lub artykuł był przystępnie napisany, prezentował naszą firmę oraz zaintrygował czytelnika. Tu istotną sprawą jest zwięzłość i komunikatywność oraz język. Nie należy tworzyć elaboratów, muszą to być w miarę krótkie teksty, napisane przystępnym i łatwym językiem. Dlatego warto kontaktować się z dziennikarzami i przesyłać gotowe teksty poświęcone naszej firmie.

Poza marketingiem internetowym istnieje także marketing związany ze światem rzeczywistym. W tym obszarze możemy promować swoją firmę między innymi poprzez ulotki, plakaty czy oferty wysyłane do potencjalnych klientów. Wszystkie materiały promocyjne możemy przygotować samodzielnie korzystając z dostępnych programów graficznych. Nie będzie nas to kosztowało zbyt wiele, a może przynieść określone zyski.
Marketing nie musi kojarzyć się tylko i wyłącznie z ogromnymi budżetami, reklamami w telewizji czy zatrudnianiem celebrytów. Jeśli nie dysponujemy dużym budżetem a prowadzimy firmę i chcemy ją rozwijać, warto korzystać z darmowych rozwiązań, które mogą okazać się równie skuteczne, jak te wielomilionowe.

Autor: Michał Jezierski
michaljezierski@poczta.fm

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.