Formy komunikacji kancelarii prawnych z rynkiem – Portal PR - 24PR




Formy komunikacji kancelarii prawnych z rynkiem

28.10.2010 Kategoria: MARKETING, Praktyka PR. Autor: Maciej Misiąg

Marketing oraz promocja usług prawniczych objęte są wieloma ograniczeniami prawnymi, co wiąże się z zakazem stosowania większości najpopularniejszych narzędzi komunikacji. Zabronione jest m. in. odpłatne polecanie konkretnego podmiotu świadczącego tego typu usługi czy też odpłatne inspirowanie artykułów prasowych lub audycji. Jednak system wolnego rynku na każdym wymusza prowadzenie stałych kontaktów z potencjalnymi klientami. Działania promujące usługi prawnicze to temat wciąż jeszcze mało znany w Polsce. Pierwsze akcje przeprowadziły w latach 90. zagraniczne korporacje prawne. Zastosowane rozwiązania zaczerpnęły z rynku Stanów Zjednoczonych, gdzie osiągnęły dużą efektywność.

W Polsce prawnicy bardzo często korzystają z okazji zaistnienia w mediach w roli ekspertów, komentatorów, członków konferencji, prelegentów oraz redaktorów portali poświęconych zagadnieniom prawnym. Ponadto wspierają różne organizacje non profit, czyli nie pobierając żadnych opłat za usługi. Takie działania prowadzą do zwiększenia świadomości prawnej w społeczeństwie. Natomiast prawnicy mogą zaprezentować się masowej publiczności. Dzięki tym zabiegom konkretna kancelaria prawna lub nawet konkretny prawnik mają szansę zapaść widowni w pamięci. Dobre wrażenie wywołane u odbiorców może zaowocować z ich strony chęcią do podjęcia współpracy w przyszłości. W ostatnich latach, wraz z pojawieniem się konkurencji, znaczenie marketingu zyskało na znaczeniu. Działania promocyjne pozwoliły na monitorowanie zadowolenia klientów i zdobywania ich lojalności, wyróżnienie kancelarii na tle innych czy też utwierdzania klientów w sprawie doboru odpowiedniej kancelarii. Ponadto powstały firmy specjalizujące się w usługach świadczonych wyłącznie dla specyficznego rynku prawniczego.

Dominujący rynek w Europie czy też Stanach Zjednoczonych opiera się na usługach. Ogromne zmiany m. in. w produkcji, technologii oraz komunikowaniu doprowadziły do zmian społecznych, politycznych czy też gospodarczych. Dotyczy to również usług prawnych. Zmianie uległo podejście do sposobu świadczenia usług, kontaktów z klientami i sposobów ich utrzymywania. Adwokaci oraz radcy prawni musieli nauczyć się budować wśród swoich klientów zaufanie, lojalność, a także poznać narzędzia public relations oraz marketingu.

Działalność public relations opiera się na komunikowaniu. Można ją określić za pomocą kilku kluczowych słów, m. in. reputacja, odzew społeczny, wiarygodność, zaufanie, harmonia oraz poszukiwanie wzajemnego zrozumienia opartego na prawdziwej i pełnej informacji. Ponadto PR wchodzi w skład procesu zarządzania i organizacji, świadczą o tym ich praktyczne zastosowania:

–     doradztwo oparte na zrozumieniu ludzkich zachowań;

–     badanie opinii publicznej, społecznych postaw i oczekiwań;

–     tworzenie i podtrzymywanie dwukierunkowej komunikacji opartej na prawdziwej i pełnej informacji;

–     promowanie wzajemnego szacunku i społecznej odpowiedzialności;

–     poprawianie stosunków wewnątrz przedsiębiorstwa;

–     promocja produktów lub usług;

–     określanie tożsamości firmy;

Public relations pozwalają na kreowanie pozytywnego wizerunku, co wpływa bardzo dobrze na postrzeganie marki przez odbiorców. Działania mogą dotyczyć również poszczególnych osób wypełniających określone zadania w firmie. W ich wyniku w mediach pojawiają się różnego typu komentarze, opisy czy analizy wykonywane przez konkretnych prawników. Taką formę promocji doceniają sami adwokaci, którzy z przyczyn prawnych mają mocno ograniczone pole manewru w tej dziedzinie. W Polsce bardzo mało jest agencji public relations obsługujących kancelarie prawne. W dodatku prawnicy niechętnie przyznają się do korzystania z tego typu działalności, a współpracujące agencje takie informacje także zatrzymują dla siebie.

Jednakże badania wskazują, że usługi obejmują w tej dziedzinie bardzo wiele obszarów, najpopularniejsze to: media relations, plan public relations,  dbałość o pozytywny wizerunek w mediach lokalnych i ogólnopolskich, prowadzenie biura prasowego oraz współpraca z portalami internetowymi w celu zamieszczania porad i odpowiedzi związanych z prawem. Głównymi motywami korzystania z usług agencji PR okazały się m. in. konkurencja na rynku usług prawniczych, chęć wyróżnienia się z grona innych kancelarii, a także brak specjalistów ds. PR lub marketingu w kancelarii. Ponadto częściej ze współpracy korzystały rodzime kancelarie, co można tłumaczyć również jako próby zmniejszenia dystansu w zakresie promocji wobec kancelarii międzynarodowych.

Agencje public relatons z reguły nie poszukują klientów w środowisku firm prawniczych, jednak należą one do ich klientów. Wraz ze zmianami zachodzącymi na rynku, również kancelarie są zmuszone do wprowadzania innowacji, dzięki czemu w dalszym ciągu będą w stanie zaspokajać oczekiwania stawiane im przez własnych klientów.

Autor: Maciej Misiąg

Literatura:

Werenowska A., Gryz M. – „Formy komunikacji kancelarii prawnych z rynkiem” w „Problemy i wyzwania public relations w świetle badań i praktyki” – (red.) Tworzydło D., Chmielewski Z.

Foto: http://www.sxc.hu

Podobne wpisy:

Tagi: , ,







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.