Nowa marketingowa era Piasta Gliwice – Portal PR - 24PR




Nowa marketingowa era Piasta Gliwice

27.10.2010 Kategoria: MARKETING. Autor: ipis

Mija miesiąc od powołania do życia nowego działu marketingu przy GKS Piast S.A. Pierwsze dni były bardzo pracowite i przyniosły szereg zmian oraz sporo nowości. O tym co się zmieniło i jakie są plany na bliższą i dalszą przyszłość rozmawiał Grzegorz Muzia, rzecznik prasowy klubu z Piotrem Należytym, dyrektorem d.s. marketingu i komunikacji.

– Grzegorz Muzia – Czy mógłby Pan na początek pokrótce wyjaśnić na czym polega Marketing w klubie sportowym?

– Piotr Należyty (na zdj.) – Marketing w klubie sportowym to bardzo złożone i szerokie pojęcie. Dotyczy zarówno działań bardzo widocznych, jakimi są np. działania z zakresu promocji skierowane do kibiców, działań, które widać pośrednio, np. sprzedaż pakietów sponsorskich i reklamowych, wprowadzanie nowych produktów do sprzedaży, jak i działań, których kibice w ogóle nie zobaczą – np. przygotowywanie raportów dla sponsorów, prowadzenie negocjacji itp..

Generalnie opisując marketing w klubie sportowy trzeba zacząć od rynku na jakim działa klub. Jest to bowiem rynek klienta indywidualnego (tzw. B2C) i korporacyjnego (tzw. B2B). Istotą marketingu jest przede wszystkim dostosowanie się do potrzeb odbiorców przy uwzględnieniu warunków rynkowych – a więc w przypadku klubu sportowego wymaga to dwóch odrębnych strategii działania skierowanych do dwóch zupełnie innych grup odbiorców, funkcjonujących na 2 różnych rynkach.  Mówiąc bardziej szczegółowo – w skład samego marketingu klubu sportowego wchodzi nie tylko tradycyjna koncepcja marketingu, tzw. 4P czyli Product, Price, Place, Promotion w której zakres podejmowanych decyzji
i działań dotyczy doboru wszystkich elementów związanych z produktami, ceną, kanałami dystrybucji i siecią sprzedaży oraz działaniami promocyjnymi, reklamowymi, obsługą mediów i prowadzeniem strony internetowej. W klubie sportowym dochodzą do tego decyzje
i zarządzanie z zakresu personelu (People), standardów i zarządzania procesem obsługi klientów (Process) czy materialnym środkiem świadczenia usług (Physical evidence) tworząc razem tzw. 7P.

Jak widać marketing w klubie sportowym wiąże się ze wszystkimi elementami obsługi kibiców, sponsorów, mediów i partnerów, wprowadzania na rynek nowych produktów, usprawniania obsługi kibiców, a w efekcie końcowym sprzedażą, której wielkość jest w dużym stopniu zależna od prawidłowej realizacji poszczególnych elementów 7P. Ważne by wszystkie działania były spójne, budowały jednolity wizerunek i skojarzenia z klubem sportowym. Wszystko może wydawać się niezwykle oczywiste ale wymaga naprawdę dużych nakładów pracy, zaangażowania i zespołu dobrych fachowców.

– GM – W Piaście od miesiąca działa stworzony praktycznie od podstaw nowy dział marketingu, co się zmieni lub już się zmieniło w porównaniu do tego co do tej pory funkcjonowało w klubie?

– PN – W klubie do tej pory praktycznie nie było działu marketingu w związku z czym chciałbym abyśmy rozpoczęli nową jakość w tym zakresie. Naszym celem jest stworzenie standardów odpowiadających na potrzeby kibiców, partnerów i sponsorów. Najważniejsze jest by każdy kto uda się na stadion w Gliwicach, odwiedzi stronę internetową, zakupi jakikolwiek produkt czy podejmie z nami współpracę reklamową, był zadowolony ze swojej decyzji. Na razie staramy się krok po kroku układać i przygotowywać poszczególne działania, analizować problemy i szukać najlepszych rozwiązań. Przygotowujemy również szczegółowe pakiety sponsorskie, oferty biznesowe czy instrukcję zachowania się zawodników w stosunku do mediów i sponsorów klubu. Nie wszystko uda się zrobić od razu ale będziemy starali się cały czas rozwijać marketing w klubie.

– GM- Główne zadania działów marketingu nie tylko w klubach sportowych to pozyskiwanie środków na działalność. Do tej pory w Gliwicach było z tym sporo problemów. Jak Pan to widzi?

– PN – Przede wszystkim dużą szansą jest dla nas nowy stadion. Uważam, że za rok obiekt w Gliwicach ma szansę stać się miejscem unikalnym w naszym regionie również dla sponsorów. Oczywiście bardzo dobrze chcemy się do tego przygotować – nasze oferty i propozycje oparte są o wskaźniki marketingowe, ekonomiczne i badania rynkowe – niewiele klubów sportowych w Polsce tak działa. Moim celem jest bardzo bliska współpraca ze sponsorami i pełna przejrzystość – tak by każda z firm już w momencie negocjacji wiedziała dokładnie co dla niej zrealizujemy, jakie może osiągnąć korzyści i jakie plany rozwoju ma klub. Sponsorzy inwestując w Piasta muszą wiedzieć, że nie jest to wyrzucanie pieniędzy w błoto a bardzo ważny element ich strategii marketingowej. Wszystko będzie dokładnie opisane i wycenione. Zamierzamy wprowadzać nowe produkty dla sponsorów, umożliwiające im lepsze dotarcie do klienta oraz mocniej zawiązujące więź pomiędzy daną firmą a społecznością Piasta Gliwice. Tak naprawdę realizacja całej strategii marketingowej klubu to nie tylko dostosowanie się do potrzeb kibiców i wzbudzenie zainteresowania klubem, to również przygotowywanie obszarów w których korzyści będą mogli osiągnąć sponsorzy. Warto będzie być sponsorem Piasta.

– GM – Piast nie ma takich tradycji i osiągnięć sportowych jak Lech czy Legia Warszawa,  Strategia marketingowa musi więc chyba być nieco inaczej budowana niż w tych najbardziej popularnych klubach w Polsce.

– PN – Oczywiście. Strategia marketingowa zawsze dostosowana jest do konkretnego podmiotu i rynku na którym on funkcjonuje. Nie ma co ukrywać, do Lecha czy Legii brakuje nam bardzo dużo. Marketingowo chcemy operować na zupełnie innej płaszczyźnie – jesteśmy klubem lokalnym, klubem Gliwic i Górnego Śląska. Jako jedyni będziemy mieć za rok nowoczesny stadion i jako jedyni będziemy mogli zaoferować komfortowe warunki oglądania spotkań. Chcemy być klubem przyjaznym dla regionu – tak by na nasz mecz warto było się wybrać zarówno mieszkając w Gliwicach, jak i w Katowicach czy Bytomiu. Takie kluby jak Lech i Legia mają markę europejską, my chcemy na razie zbudować lokalną.

– GM – Póki co, w Gliwicach jeszcze nie ma nowoczesnego stadionu i to jest problem, aby pozyskiwać sponsorów. Planuje Pan swoją strategie z myślą „pod nowy obiekt”?

– PN – Nowy stadion to podstawa w budowanej strategii. Nowoczesny obiekt to zupełnie nowa jakość, porównanie go z poprzednim stadionem i ofertą dla sponsorów to jak zestawienie starego roweru z bolidem Formuły 1. Dopiero na nowym stadionie sponsorzy będą mogli osiągnąć maksymalizację korzyści marketingowych – obecny okres może im pomóc we wcześniejszym związaniu z marką klubu – jeśli znajdą się firmy, które już teraz zainwestują w Piasta, stworzą z nami kampanię promocyjną związaną z nową erą klubu, którą chcielibyśmy zrealizować na wiosnę i zwiążą się z Piastem na kilka lat – mogą osiągnąć świetne rezultaty marketingowe. Odpowiadając w skrócie na pytanie, oczywiście nasza strategia w bardzo dużym stopniu planowana jest „pod nowy obiekt”.

– GM – Jak duża trzeba czasu, aby były widoczne efekty działań nowego pionu marketingu?

– PN – Mam nadzieję, że codziennie będzie można chociaż w minimalnym stopniu dostrzec nasze działania. Oczywiście te mniejsze i łatwiejsze we wdrożeniu będziemy można zauważyć szybciej – tak jest z Facebookiem, PiastGliwice TV czy pojedynczymi akcjami – te, których wdrożenie wymaga więcej czasu zostaną wdrożone w ciągu kilku/kilkunastu miesięcy. Na pewno w niektórych przypadkach trzeba będzie uzbroić się w cierpliwość aczkolwiek wszystkie pomysły i konstruktywne głosy krytyki będą mile widziane – można je wyrażać na forum na naszym facebooku, a wkrótce uruchomimy do tego celu specjalną skrzynkę mailową. Liczymy na wsparcie kibiców w budowie marketingu klubu.

– GM – Pochodzisz z Warszawy i na Górnym Śląsku jesteś od dwóch miesięcy, jak podoba Ci się miasto i klimat tu panujący?

– PN – Jak na razie bardzo mi się podoba. Szczególnie dużo dobrych słów mogę powiedzieć o ludziach – wszyscy z którymi się spotykałem, a w szczególności zespół z którym pracuję, to osoby niezwykle sympatyczne, otwarte, chętne do pomocy i działania. Jest tu wielu pasjonatów, którzy bardzo chcą by Piast się rozwijał – w takim środowisku można zrobić wiele dobrego dla klubu.

Podobne wpisy:

Tagi: , ,







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.