Szczegóły psujące stronę WWW – Portal PR - 24PR




Szczegóły psujące stronę WWW

10.11.2010 Kategoria: INTERNET. Autor: nazwa.pl

Dla każdej firmy, doceniającej możliwości Internetu, jej strona WWW ma ogromne znaczenie. Widać to po wzrastającej liczbie firmowych serwisów WWW. Jednak, tak jak w wielu innych dziedzinach, ilość nie zawsze przekłada się na jakość. Dlatego nierzadko strony internetowe mające zachęcić do skorzystania z prezentowanej oferty potrafią skutecznie do tego zniechęcić.

Właściwie wykorzystana firmowa witryna WWW jest w stanie stać się motorem napędowym sukcesu przedsiębiorstwa. Nie jest ona już tylko wizytówką pozwalającą przedstawić firmę szerszemu gronu odbiorców, ale coraz częściej profesjonalnym serwisem prezentującym bogactwo firmowej oferty. Serwis WWW powinien budować w kliencie silne przekonanie, że właśnie znalazł to, czego szukał. W tym celu musi on nie tylko w atrakcyjny sposób prezentować ofertę przedsiębiorstwa, ale także spełniać wszystkie wymogi, dzięki którym można będzie go nazwać użytecznym.

Niestety wiele witryn nie spełnia tych podstawowych wymogów. Ma to często miejsce także, gdy firma stworzenie serwisu powierzy webmasterowi. Skutki ponoszone przez przedsiębiorstwo są najczęściej dotkliwe. Po pierwsze – zainwestowane środki, często sięgające nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, nie przynoszą oczekiwanego zysku. Po drugie – cierpi wizerunek firmy. Firma postrzegana jest jako niedbająca o zadowolenie klienta i właściwy kontakt z nim, a temu właśnie powinna służyć witryna WWW. Po trzecie – strata czasu i nierzadko nerwów związanych z koniecznością naniesienia poprawek, co często wiąże się z koniecznością przebudowy całego projektu.

Czego więc unikać?

Przede wszystkim należy mieć na względzie użyteczność serwisu dla Internauty. Poruszanie się po witrynie nie powinno nastręczać najmniejszych trudności, a wszystkie zakładki, których zawartość może być interesująca dla potencjalnego klienta, powinny być odpowiednio wyeksponowane i umiejscowione. Internauci są przyzwyczajeni do pewnych rozwiązań stosowanych powszechnie, a wszelkie próby „udoskonalania” (związane np. ze zmianą położenia lub nazwy zakładek) mogą wprowadzić więcej szkód niż korzyści.

Wygląd strony powinien też uwzględniać aspekty praktyczne. Głównie chodzi tu o dopasowanie czcionek i elementów graficznych w taki sposób, aby umożliwiały wygodny odbiór informacji ze strony WWW przedsiębiorstwa. Wśród najczęściej popełnianych błędów można wyróżnić, m.in: stosowanie „ekstrawaganckich” czcionek, niewłaściwy dobór kolorystki tła strony i fontów, co uniemożliwia odczytanie tekstu, przesycenie grafikami i zdjęciami, brak wyróżnianie hiperłączy zawartych w tekście lub też ich przesadne wyeksponowanie (np. migające strzałki wskazujące na odnośnik).

Analizując witryny obecne w Internecie można spostrzec, że zdecydowana większość z nich bazuje na tradycyjnych wzorcach. Zastosowane są w nich proste czcionki, a kolorystyka dopasowana jest do identyfikacji wizerunkowej przedsiębiorstwa. Potwierdza to, że rozwiązania bezpieczne często są najlepsze. Uciekanie się do nieprzemyślanych eksperymentów może skutkować np. tym, że tekst zamieszczony na źle dobranym tle będzie całkowicie nieczytelny.

Kolejnym elementem, który niewątpliwie wpływa na estetykę strony, ale potrafi być niezmiernie uciążliwy dla większości Internautów, jest tworzenie całych stron w technologii Flash. O ile drobne elementy animacji rzeczywiście mogą zwiększyć atrakcyjność witryny, o tyle ich nadużywanie poważnie ogranicza swobodę korzystającego z takiej strony WWW. Zaburzona zostaje w ten sposób nawigacja po witrynie. Użytkownik nie ma np. możliwości cofnięcia się do poprzedniego widoku. Jednocześnie jest zmuszony śledzić wszystkie animacje, co zazwyczaj jest czasochłonne i utrudnia dotarcie do niezbędnych informacji. Zastosowanie technologii Flash wiąże się także z niedogodnościami natury technologicznej. Łącza internetowe, którymi dysponują polscy Internauci, często skutecznie uniemożliwiają płynne przeglądanie tego typu serwisów WWW. Skutkiem tego jest wolne ładowanie się witryny, które sprawia, że jej przeglądanie staje się męczące.
Następnym czynnikiem, potrafiącym zepsuć efekt firmowej witryny WWW są pojawiające się reklamy. Ich obecność może być wynikiem błędu popełnianego często przez młode firmy, szukające oszczędności w początkowej fazie swojej działalności. Jednym ze sposobów na to jest zamieszczenie firmowej witryny na darmowym serwerze. Jednak na darmowym hostingu pojawiają się reklamy, których treść może nie współgrać z zawartością witryny. Biorąc pod uwagę dostępne na hostingowym rynku oferty, w których można pozyskać serwer już za 300 złotych netto na rok (np. serwery Active w serwisie nazwa.pl) oszczędność jest niewielka, a różnica znacząca. Tym bardziej że niektórzy usługodawcy umożliwiają test serwera nawet przez pół roku w ramach dostępnych promocji.

Innym ciężkim błędem, który mimo wszystko jest bardzo często spotykany jest brak najważniejszych informacji na witrynie lub ich nieaktualność. Obowiązkowo należy zadbać o: informacje ułatwiające kontakt z przedsiębiorstwem, cenniki usług i produktów oraz informacje o firmie. Wszystkie te dane powinny być łatwo dostępne i na bieżąco aktualizowane, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

Jak tego unikać?

Jednym z pierwszych czynności związanych z tworzeniem strony WWW powinna być analiza funkcjonujących już witryn. Przeglądając dokonania konkurencji na tym polu można nie tylko zaczerpnąć liczne inspiracje odnośnie tego jak wzbogacić własny serwis WWW, ale także zobaczyć, czego należałoby unikać w obawie przed zepsuciem finalnego efektu. Warto sprawdzić, w jaki sposób inne przedsiębiorstwa ułatwiają swoim klientom kontakt, np. za pomocą formularzy kontaktowych, które umożliwiają złożenie zapytania z poziomu strony WWW. Nie wymaga to od Internauty logowania się do jego skrzynki poczty e-mail, przyśpieszając cały proces.

Dobrym sposobem na sprawdzenie, czy wymienionych błędów udało się uniknąć jest przeprowadzenie testu witryny. W tym celu należy skorzystać z pomocy kogoś, kogo nie można określić mianem zaawansowanego Internauty. Badania przeprowadzane przez instytucje, takie jak CBOS wykazują, że wielu Polaków nadal nie czuje się pewnie w świecie WWW. Zaledwie 56% posiada dostęp do Internetu w gospodarstwie domowym. Należy sprawdzić, ile czasu danej osobie zajmuje odnalezienie niezbędnych informacji, jakie są jej odczucia odnośnie witryny, czy bez większych trudności będzie umiała posługiwać się aplikacjami zawartymi na stronie.
Wyciągnięte wnioski warto wdrożyć jak najszybciej. Najłatwiejszym sposobem na zadbanie o jakoś strony WWW jest korzystanie z systemu zarządzania treścią, zwanego popularnie CMS. Umożliwia on szybkie wprowadzanie zmian na stronie, dzięki czemu można osobiście aktualizować zamieszczoną na witrynie ofertę. Dzięki braku konieczności znania języków programowania (np. HTML, PHP itp.), jego obsługa nie powinna nastręczać większych trudności każdemu, kto potrafi korzystać z popularnych edytorów tekstu. Narzędzie takie powinno być udostępnione wraz z oddanym do dyspozycji zamawiającego projektem.
Strona w abonamencie

Jednym z łatwiejszych sposobów stworzenia firmowego serwisu WWW jest skorzystanie z projektów stron dostępnych w modelu abonamentowym. Ich zaletą jest opieranie się na sprawdzonych wzorcach, co gwarantuje prawidłowe funkcjonowanie witryny. Ponadto usługodawcy udostępniają bogaty wybór gotowych rozwiązań, z których firma może wybrać najbardziej odpowiadający swoim potrzebom.

Model abonamentowy jest bardzo korzystny dla nowo powstałych przedsiębiorstw, które dążą do minimalizowania kosztów w pierwszych latach działania. Dzięki promocjom, oferowanym np. w serwisie nazwa.pl wybrany projekt można mieć za darmo na pierwszy okres abonamentowy. W późniejszym czasie będzie to tylko 300 zł netto rocznie. Ponadto niektórzy usługodawcy oferują również możliwość dostosowania zamówionej witryny pod kątem przedsiębiorstwa i darmowe jej wdrożenie.

Bez względu na sposób pozyskania witryny i charakter przedsiębiorstwa, którego profil i oferta będą na niej przedstawione, należy pamiętać, że nadrzędnym zadaniem strony jest prezentowanie informacji. Jeżeli zostanie ono zepchnięte na dalszy plan, to może się to odbić na osiąganych wynikach. W związku z tym należy unikać elementów, które mogłyby przeszkadzać odbiorcy, czyli potencjalnemu klientowi w osiągnięciu celu, w jakim odwiedził witrynę. Jest nim przede wszystkim uzyskanie wyczerpującej i rzeczowej informacji w szybki i wygodny sposób. Jeżeli przedsiębiorstwo i twórca witryny będą o tym pamiętali, potencjalni klienci z pewnością to docenią.

Autor: Beata Mosór – Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i Public Relations NetArt (serwis nazwa.pl). Ekspert w dziedzinie usług wirtualnych i promocji w Internecie. W NetArt nadzoruje i koordynuje prace z zakresu sprzedaży, marketingu i PR. Firma NetArt jest liderem rynku rejestracji domen i hostingu, zapewniając od 1997 roku kompleksową obsługę klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych, hostingu, a także tworzenia Stron WWW. NetArt posiada 30 % udziału w polskim rynku usług IT, obsługuje ponad 300 tys. Klientów oraz 500 tys. domen. Firma została także wyróżniona Godłem „Firma Przyjazna Klientowi”.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.