Strona WWW nie musi być droga – Portal PR - 24PR




Strona WWW nie musi być droga

02.12.2010 Kategoria: Finanse firmy, FIRMA, INTERNET, Marketing internetowy, TECH. Autor: nazwa.pl

Coraz częściej można spotkać się z informacjami, że promocja polskich firm w Internecie stoi na bardzo niskim poziomie. Kolejne sondaże dowodzą, że co drugie przedsiębiorstwo nie posiada swojej strony WWW. Takie wnioski płyną m.in. z raportów opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny.

Tymczasem witryna internetowa jest podstawą obecności firmy w Internecie. Zamieszczenie oferty przedsiębiorstwa w Sieci sprawia, że niemal każdy może się z nią zapoznać 24 godziny na dobę. Za pomocą atrakcyjnej witryny można również skutecznie kreować wizerunek firmy. Wystarczy tylko, aby była ona atrakcyjna i użyteczna dla Internauty. Jeżeli tak się stanie, to szanse, że skorzysta on z zawartej na stronie WWW oferty, znacznie rosną.

Znaczenie promocji w Internecie najczęściej bagatelizowane jest przez małe i średnie przedsiębiorstwa, które zatrudniają kilku lub kilkunastu pracowników. Często ograniczają one swoje działania marketingowe do tradycyjnych form, takich jak reklama w lokalnych mediach lub outdoor. Tymczasem skuteczność tych metod jest niewspółmierna do poniesionych kosztów i często nakład finansowy nie przekłada się na zysk firmy. Zazwyczaj brak zaufania do reklamy w Internecie wynika z braku znajomości zasad efektywnego wykorzystania serwisu WWW. Wiele firm stwierdza, że na ich serwisie nie znalazłyby się żadne wartościowe informacje, a sama strona generowałaby jedynie straty. Tymczasem dobra witryna powinna być wizytówką firmy. Zamieszczenie na niej np. informacji o firmie, danych kontaktowych, mapy dojazdu, czy nawet informacji na temat dostępnego asortymentu wraz z cenami w przypadku, gdy jest to strona WWW sklepu lub auto-komisu sprawia, że wzrasta wiarygodność przedsiębiorstwa dla klientów, którzy jeszcze nie mieli z nim styczności. Ponadto strona może zostać również wykorzystana jako platforma komunikacji pomiędzy klientem a firmą. Nie musi to być komunikacja jednostronna skierowana tylko do odbiorców usług. Potencjalny klient może również wysłać np. zapytanie odnośnie usług lub wyrazić opinię na ich temat. Umożliwi mu to formularz kontaktowy, jeżeli zostanie on zamieszczony na witrynie.

Strona WWW za grosze

Rynkowe realia wymagają od przedsiębiorstwa, aby starało się ono dotrzeć do klienta i spełnić jego oczekiwania. W przeciwnym wypadku trafi on do konkurencji i tam ulokuje swoje pieniądze. Aby temu zapobiec firma musi działać szybko i skutecznie, aby jak najmniejszym nakładem środków osiągać najwyższy możliwy zysk. W myśl tej zasady atrakcyjnym rozwiązaniem dla firm chcących rozpocząć karierę w Internecie jest oferowany, przez niektórych usługodawców (np. serwis nazwa.pl) model abonamentowy tworzenia stron WWW. Dzięki niemu można pozyskać profesjonalnie przygotowaną stronę WWW po bardzo niskich kosztach. Opłata za usługę regulowana jest raz w roku i wynosi w nazwa.pl zaledwie 300 złotych netto. Jednocześnie dużą zaletą jest to, że firma może zrezygnować z projektu i np. zastąpić go innym.

Atrakcyjność tego rozwiązania polega również na udostępnianiu szerokiej palety dostępnych projektów, spośród których można wybrać ten najbardziej odpowiadający profilowi prowadzonej działalności oraz gustowi wybierającego. Projekty pogrupowane są według kategorii, co ułatwia odnalezienie tego, który spełnia oczekiwania firmy. Każdego dnia wybór powiększa się o nowe strony.

Kolejną zaletą jest możliwość zarządzania posiadaną stroną. W tym celu należy jednak wybrać usługodawcę, który wraz z projektem udostępnia system zarządzania treścią, tzw. CMS. Pozwala on na dokonywanie samodzielnych zmian na stronach serwisu WWW, takich jak: wpisywanie tekstu, wstawianie obrazków, dodawanie nowych stron, zmiana nazw i liczby przycisków. CMS ułatwia aktualizowanie oferty i danych kontaktowych przedsiębiorstwa zamieszczonych na firmowej stronie WWW. Dzięki temu firma nie musi opłacać profesjonalnego webmastera odpowiedzialnego za administrowanie witryną, a wszystkich zmian może dokonywać pracownik, który posiada umiejętność obsługi popularnych edytorów tekstu.

Tradycyjne rozwiązania

Na niski poziom zainteresowania obecnością małych i nowych firm w Sieci wpływa przekonanie, iż jest to bardzo droga inwestycja. Wynika ono z tradycyjnych modeli pozyskiwania witryny. Chodzi tu głównie o zlecanie realizacji agencjom interaktywnym i webmasterom. Specjalizują się oni w tworzeniu aplikacji internetowych i stron WWW. Skorzystanie z tego rozwiązania daje zazwyczaj gwarancję odpowiedniej realizacji założeń. Wiąże się to jednak z dwiema poważnymi konsekwencjami. Pierwszą jest wysoki koszt, który może sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Płatność ta musi być najczęściej uregulowana jednorazowo, co dla większości budżetów niedużych i nowych firm stanowi ciężar nie do udźwignięcia. Drugą wadą jest długi czas realizacji zlecenia. Może on wynieść nawet kilka miesięcy, w tym czasie witryna (której de facto nie ma) nie generuje zysków.

Największym atutem rozwiązania opierającego się na wyspecjalizowanym wykonawcy, jest indywidualny charakter i realizacja zgodnie z zaleceniami i dyspozycjami zleceniodawcy. Poza dopracowanymi dokładnie szczegółami posiadają one również elementy zwiększające atrakcyjność witryny. Przykładem mogą być bogate animacje. Jednak to, co na pierwszy rzut oka wydaje się być dużą zaletą strony, w dłuższym użytkowaniu może okazać się bardzo uciążliwe. Animacja Flash bardzo obciąża komputery i łącza posiadające niskie parametry, stąd przeglądanie takiej strony może być utrudnione dla znacznej liczby Internautów. Poza tym mogą się one z czasem znudzić odbiorcy, jeżeli często odwiedza on witrynę, a brak możliwości wyłączenia animacji sprawia, że dotarcie do pożądanych informacji staje się bardzo czasochłonne. W ten sposób zainwestowane niemałe środki mogą okazać się zmarnowane. Co więcej dokonanie zmian na stronie odbywa się poprzez webmastera. Pociąga to za sobą kolejne koszty, a jednocześnie opóźnia aktualizowanie treści na witrynie.

Często firmy chcąc zaoszczędzić zlecają przygotowanie strony WWW również studentom kierunków informatycznych. Jest to pozorna oszczędność. Serwis przygotowany przez studenta zwykle jest nieprofesjonalny. Wykorzystuje zdjęcia i grafiki, do których firma nie ma praw autorskich, a strona wykonana jest często za pomocą nielegalnego oprogramowania. Stąd usługi wykonywane przez studentów są wątpliwe pod względem prawnym. Jedynym plusem strony WWW przygotowanej przez amatora jest jej niska cena.

Użyteczność dla klienta

Bez względu na to jak pozyskana jest strona WWW ważne jest, aby była ona użyteczna dla Internauty. Przede wszystkim należy dopilnować, aby poruszanie się po witrynie nie sprawiało trudności. Wszystkie najważniejsze informacje takie jak, np. dane kontaktowe lub oferta powinny być umiejscowione w widocznych zakładkach. Internauci doceniają też łatwość nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwem. Zaopatrzenie strony w formularz kontaktowy przyśpiesza skierowanie do firmy wszelkich pytań. Internauta ma możliwość wysłać wiadomość e-mail bezpośrednio z poziomu strony WWW bez konieczności logowania się w swoim serwisie pocztowym. Dodatkowo warto umożliwić kontakt za pomocą komunikatorów, takich jak: Gadu-Gadu lub Skype – popularnych, łatwych w obsłudze i bezpłatnych.

Często popełnianym błędem jest brak spójności strony z identyfikacją wizualną firmy. Pod tym hasłem najczęściej kryje się stosowanie kolorystyki witryny niezgodnej z tą stosowaną np. na dotychczasowych formach reklamy. Równocześnie warto pamiętać, że wygląd witryny nie powinien wpływać negatywnie na jej czytelność. Przeładowanie strony nadmierną ilością informacji, sprawi że potencjalny klient może mieć trudności w dotarciu do tej, której właśnie poszukuje.

Możliwości stwarzane przez usługodawców, takich jak serwis nazwa.pl, udostępniających profesjonalnie przygotowane projekty stron WWW, pozwalają zaistnieć w Internecie kolejnym firmom. Jest to doskonałe rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Pozyskanie serwisu bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów sprawia, że zaoszczędzone środki można przeznaczyć na dalszy rozwój firmy.

Autor: Beata Mosór – Zastępca Dyrektora ds. Marketingu i Public Relations NetArt (serwis nazwa.pl). Ekspert w dziedzinie usług wirtualnych i promocji w Internecie. W NetArt nadzoruje i koordynuje prace z zakresu sprzedaży, marketingu i PR. Firma NetArt jest liderem rynku rejestracji domen i hostingu, zapewniając od 1997 roku kompleksową obsługę klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych, hostingu, a także tworzenia Stron WWW. NetArt posiada 30 % udziału w polskim rynku usług IT, obsługuje ponad 300 tys. Klientów oraz 500 tys. domen. Firma została także wyróżniona Godłem „Firma Przyjazna Klientowi”.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.