Audyt wizerunku w sieci – ważna sprawa. – Portal PR - 24PR




Audyt wizerunku w sieci – ważna sprawa.

04.05.2011 Kategoria: Praktyka PR. Autor: admin

Internet zdobył świat, to pewne! Otworzył nam oczy i udostępnił niezmierzoną bazę informacji na niemal wszystkie tematy, jakie tylko mogą być. Narzędziem, do którego najczęściej sięgamy w poszukiwaniu potrzebnych nam wiadomości jest wyszukiwarka Google, z której korzysta aż 96% polskich użytkowników sieci.

Czego najczęściej internauci szukają? Najlepiej określić to słowem – wszystkiego, między innymi pracy, opinii o produktach i usługach, gdzie jechać na wakacje, co kupić na prezent. Przykłady można mnożyć w nieskończoność. Z tego właśnie powodu firmy powinny dbać o swój wizerunek w sieci, dostępność informacji i ofert. Pierwszym krokiem powinno być przebadanie jak ten wizerunek w wirtualnym świecie wygląda w chwili obecnej. Tutaj właśnie przydaje się przeprowadzenie audytu wizerunku marki czy produktu w wyszukiwarce. Dlaczego taki audyt jest ważny? Zbadanie wizerunku powinno być pierwszym elementem poprzedzającym proces budowania strategii komunikacji marki oraz podejmowania jakichkolwiek decyzji, co do dalszych działań promocyjnych. Audyt ten odnosi się wprawdzie do Internetu, ale wizerunek ten coraz częściej jest bardzo wiernym obrazem, jaki konsumenci mają w sowich głowach na temat danej marki w ogóle. W chwili obecnej prawie każda strategia komunikacji zawiera dział dedykowany właśnie wirtualnej przestrzeni. Marki i firmy mają coraz większą świadomość siły, jaką posiadł Internet.

Co nam daje audyt?

Żaby dobrze zaplanować strategię komunikacyjną czy promocyjną trzeba najpierw oprócz zdefiniowania celów, zobaczyć jak marka jest postrzegana w chwili obecnej, gdzie i co można się o niej dowiedzieć. Należy sprawdzić, co już mamy, z czym musimy się uporać, co jest złe, a o co warto dalej dbać i rozwijać. Jak podkreśla Anna Sikorska, SEO Director marki AdSeo: „Audyt SEO PR-owy, bo o nim mowa daje nam obraz tego jak firma wygląda w siecii co internauci mogą na jej temat znaleźć jak również, jakie mają na jej temat opinie. Przeprowadzenie takiego badania pozwala nam określić punkty newralgiczne, braki i luki oraz określić możliwości. Tylko z takimi danymi przygotowanie strategii będzie miało sens i może przynieść realne i wymierne efekty.”

Jak przeprowadzić audyt?

Audyt to proces, który najlepiej powierzyć specjalistom znającym się na zagadnieniach SEOi SEM oraz całym marketingu wyszukiwarkowym. „Niezwykle ważna jest sama metodologia badań opracowanie specjalnego współczynnika oraz wzorca stanowiącego odniesienie pozyskanych wyników.  Na samym początku należy określić, czego chcemy się dowiedzieć, pod jakim kątem zbadać markę. Punktem wyjścia jest określenie fraz związanychz produktem lub firmą, marką czy osobą. Ustalenie, jaki jest idealny wzorzec wyszukiwanych informacji i po ich zebraniu i przeanalizowaniu możemy uzyskać pełny obraz.” – Podkreśla Anna Sikorska.

Sprawdźmy, co o nas piszą

Przy audycie można zbadać portale internetowe, fora, społeczności, stronę samej marki, publikacje, informacje prasowe, zakładki kariera, ogłoszenia o pracę. Przy odpowiednim doborze fraz kluczowych można wyszukać informacje na temat tego czy strona danej firmy wyświetla się na pierwszych pozycjach. Czy w sieci znajdują się informacje na temat firmy jej produktach, usługach. Jakie opinie na nasz temat mają internauci, którzy wypowiadają się na forach, w społecznościach czy w komentarzach. Audyt daje nam również możliwość określenia trafności wyników wyszukiwania na odpowiednie frazy.

Raport, który powstaje jest obrazem tego, co można znaleźć w sieci na temat badanej marki, pokazuje nam, co dokładnie widzą Internauci. Na podstawie otrzymanych wyników można zaplanować całą strategię budowania wizerunku marki w sieci oraz poza nią.

Agnieszka Rzemińska

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.