Dobry produkt to nie wszystko, czyli znaczenie wartości dodanej – Portal PR - 24PR




Dobry produkt to nie wszystko, czyli znaczenie wartości dodanej

09.12.2011 Kategoria: Case study. Autor: admin

Z jakiego powodu konsumenci decydują się na wybór droższego produktu, gdy po dużo niższej cenie mogliby kupić inny o praktycznie takich samych wlaściwościach? Jakie czynniki mają wpływ na decyzję klienta, który korzysta z usług danej firmy, mimo, że na rynku istnieje duża konkurencja cenowa, a wybrany usługodawca wcale do najtańszych nie należy?

Okazuje się, że na konkurencyjnym rynku dla wielu klientów to nie cena odgrywa kluczową rolę. Dla konsumentów coraz większe znaczenie ma odczucie, że kupując dany produkt uzyskują oni dodatkową wartość, zwaną przez marketerów wartością dodaną. Można ją kreować poprzez konkretne cechy produktów lub usług, jakość obsługi bądź wizerunek marki.

Wartość dodana dotyczy zarówno dóbr luksusowych jak i tych podstawowego użytku. Produkt lub usługa, na które zdecyduje się klient, muszą posiadać cechy, których nie oferują dobra konkurencyjne. Może to być łatwootwierające się opakowanie w przypadku produktów spożywczych, 5-letnia gwarancja dla sprzętu AGD czy dostępność infolinii 7/24 dla banków lub firm upezpieczeniowych.

Kreowanie wartości dodanej jest jednym z najważniejszych zadań dla specjalistów od marketingu i reklamy. Wpływa ona zarówno na budowę lojalności klientów, jak i na wizerunek marki – mówi z Laboratorium Reklamy Clos Brothers. – Przygotowanie odpowiedniej strategii poprzedzone jest określeniem cech produktu, które najlepiej odpowiedzą na potrzeby zakładanej grupy odbiorców. Następnie należy zastanowić się jaką wartość dodaną, której nie posiadają produkty konkurencyjnych firm, można zaoferować klientom. Jeżeli uda nam się przekonać konsumentów do naszego produktu, mamy dużą szansę na to, że zadowolony klient do nas powróci. Co więcej mając przekonanie, że dana firma oferuje dobra lub usługi wysokiej jakości i wyjątkowych właściwościach będzie gotowy zapłacić więcej – dodaje Kopeć.

Omówione działania związane z kreowaniem wartości dodanej wpływają na budowę raputacji produktu i firmy. Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że w przypadku firm z ugruntowaną pozycją rynkową zależność jest odwrotna. Oznacza to, że dla klientów wartością dodaną jest właśnie wizerunek danej marki.

Mówi się, że produkt jest tym co producent sprzedaje, natomiast marka jest tym co konsument kupuje. Składa się na nią oferowany towar i jego obraz w oczach klientów, nazwa, kolorystyka, logotyp, i inne. To właśnie ona pozwala odróżnić teoretycznie takie same towary różnych producentów. Marka ma to do siebie, że budowana w sposób prawidłowy charakteryzuje się niezmiennymi cechami. Nokia na przykład uważana jest za bardzo funkcjonalną, Pierre Cardin kojarzy się z drogą elegancją, a Apple z innowacyjnością i designem.

Biorąc pod uwagę fakt, że charakterystyka marek pozostaje zazwyczaj stała, klient kupując produkt danej firmy spodziewa się określonej wartości. Działa to również w przypadku dopiero wprowadzanych towarów – marka często okazuje się decydująca.
Wartością dodaną jest bezpieczeństwo kojarzone z danym bankiem w przypadku wyboru lokaty, pewność, jeśli chodzi o decyzje, co do ubezpieczyciela, czy młodość i aktywność dla butów sportowych.

Wartość dodaną trudno zmierzyć, ponieważ na jej kształt wpływa bardzo wiele czynników. Niewątpliwie jednak wraz z rozwojem coraz bardziej konkurencyjnego rynku jej rola cały czas rośnie i z czasem to właśnie ona może zacząć całkowicie decydować o wyborze danego produktu lub usługi.

Baddog PR

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.