Kampania „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia” – Portal PR - 24PR




Kampania „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia”

26.04.2012 Kategoria: Budownictwo, Ekologia. Autor: On Board PR

Organizatorzy konkursu „Zielone Okno”, Fundacja Nasza Ziemia: firma eco in oraz Biuro Informacji Toksykologicznej, przyznali pierwsze certyfikaty „Zielone Okno” firmom z branży okiennej, które w produkcji nie używają rtęci. Inicjatywa jest częścią ogólnopolskiej kampanii „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia”, której celem jest promowanie w przemyśle technologii bezrtęciowych, zmniejszających niekorzystny wpływ tego śmiercionośnego pierwiastka na ekosystem. Niska świadomość Polaków dotycząca szkodliwości rtęci oraz sposobów jej wykorzystania powoduje, że technologie bezrtęciowe nie są przez nich preferowane pomimo tego, iż kosztują tyle samo, co tradycyjne.

Do konkursu „Zielone Okno” zaproszonych zostało prawie 200 firm, w tym producenci szyb zespolonych oraz producenci okien. Branża ta wykorzystuje do produkcji w Polsce około 1,5 t rtęci rocznie. W ramach konkursu „Zielone Okno”, organizatorzy wyłonili dotychczas cztery firmy z branży okiennej, których produkty nie zawierają rtęci. Nagrodzone firmy otrzymają specjalny certyfikat oraz będą mogły oznaczać swoje produkty logiem „Zielone Okno”. Taki znaczek to dla konsumentów sygnał, że produkt nie wpływa negatywnie na zdrowie oraz środowisko. Towarzysząca konkursowi kampania informacyjna będzie edukować Polaków w tym zakresie. Jak wykazują przeprowadzone w ramach kampanii badania TNS OBOP, Polacy mają znikomą świadomość tego, w których produktach może znajdować się rtęć. Wyjątkiem są termometry – 77 proc. badanych kojarzy je z tym toksycznym metalem. Jednak o tym, że może ona znajdować się w oknach, wie już tylko 9 proc. Polaków.

Laureaci konkursu „Zielone Okno” będą mogli posługiwać się certyfikatem przez rok. Certyfikaty przyznano po analizie danych producentów oraz losowej, laboratoryjnej weryfikacji badawczej masy uszczelniającej używanej przez producentów. W gronie laureatów znalazły się następujące firmy:

  • „BAJCAR” Bronisław Bajcar
  • OKNOPLAST spółka z o.o.
  • Polskie Szyby Termoizolacyjne sp. z o.o.
  • PPHU TERMOIZOL s. j.

Certyfikaty zostaną przyznane 23 maja br. Organizatorzy zachęcają firmy produkujące bez rtęci, które jeszcze nie zgłosiły się do konkursu, do dołączenia do akcji.

Aż 68 procent Polaków deklaruje, że gotowi są wybierać produkty bezrtęciowe, tak by ograniczyć lub wyeliminować wydobycie tego pierwiastka. Oznacza to, że chcielibyśmy chronić środowisko, a także zdrowie naszych dzieci. Nie wiemy tylko, jak możemy to robić. Dzięki konkursowi, konsument będzie wiedzieć, że może przyczynić się do ograniczenia ryzyka związanego z wykorzystywaniem rtęci wybierając produkty oznaczone certyfikatem Zielone Okno, które jej nie zawierają – mówi Sławomir Brzózek, wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia.

Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie organizatorów kampanii wynika, że niewielewiemy na temat zastosowań rtęci i bagatelizujemy zagrożenia z nią związane. Nie umiemy też postępować z rozlaną rtęcią – aż 54 proc. przyznaje, że nie zna sposobu, aby ją zneutralizować i uniknąć zatrucia. Wyniki badania są niepokojące biorąc pod uwagę fakt, że rtęć ma destrukcyjny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko – magazynuje się w organizmach żywych, także w organizmie człowieka i zakłóca wiele niezbędnych do życia procesów biochemicznych. Pomimo tego, nadal używana jest w produkcji i przemyśle, m.in. do wytwarzania okien, przyrządów pomiarowych, świetlówek, lamp rtęciowych, czy plomb dentystycznych.

Firma eco in zaangażowała się w projekt, ponieważ bardzo ważny jest dla nas aspekt społeczny i ekologiczny naszej działalności. Posiadamy własny dział badawczy tworzący dla branży okiennej innowacyjne produkty, które nie zawierają toksycznej rtęci. Misją firmy eco in jest bycie ekspertem i doradcą dostarczającym producentom okien optymalne, kompleksowe i społecznie odpowiedzialne rozwiązania technologiczne – mówi Andrzej Szafranowski, członek zarządu firmy eco in.

O kampanii
„Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia” to kampania społeczna, której celem jest edukacja ekologiczna i konsumencka. Jej partnerami merytorycznymi są: Fundacja Nasza Ziemia, firma eco in oraz Biuro Informacji Toksykologicznej. Z badania zrealizowanego przez TNS OBOP, na zlecenie organizatorów kampanii, wynika, że Polacy niewiele wiedzą na temat zastosowań rtęci i bagatelizują jej toksyczne właściwości. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi Polaków na problem rtęci i jej występowania w najbliższym otoczeniu człowieka. Poprzez szereg działań, kampania edukuje na temat negatywnego wpływu rtęci na zdrowie człowieka i środowisko naturalne, wskazuje działania, które ograniczają jej wykorzystywanie oraz promuje technologie bezrtęciowe.

www.zieloneokno.pl

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.