Języki na rynku pracy. Jakie i dla kogo? – Portal PR - 24PR




Języki na rynku pracy. Jakie i dla kogo?

26.02.2013 Kategoria: Kariera. Autor: admin

Przeglądając oferty pracy publikowane w serwisach rekrutacyjnych, można zaobserwować, w jak wielu z nich wśród wymagań pojawia się znajomość co najmniej jednego języka obcego, najczęściej angielskiego. Według ostatniego badania Eurobarometru* ponad 40% rekruterów z sektora produkcyjnego podkreśla, że oczekują zaawansowanej znajomości języka od absolwentów studiów wyższych.

Dziś nikogo nie trzeba przekonywać, że znajomość języków obcych jest jedną z podstawowych umiejętności niezbędnych w pracy. Choć to z pozoru absurdalne, taki sam wymóg pojawia się zarówno na etatach dyrektorskich, jak i związanych z podstawową obsługą biura. Powodów takiej sytuacji jest wiele. W dobie rosnącego bezrobocia i rekordowej liczby osób bezrobotnych z wyższym wykształceniem, jest to kolejne kryterium zawężające wybór pracownika. Znajomość języka obcego, to także otwarte drzwi pozwalające na dalszy rozwój. Co ciekawe, podobny trend panuje w praktycznie każdej branży, w każdym regionie Polski…

Bez znajomości języka obcego nie ma co myśleć o znalezieniu dobrej pracy i rozwoju zawodowym. A jaki język jest najbardziej pożądany przez pracodawców? Nie da się zaprzeczyć, że język angielski jest niezwykle ważny w międzynarodowej komunikacji. Jego znajomość coraz częściej uznawana jest za podstawową umiejętność. W ogromnej części Europy, a także i poza nią, angielski jest tak powszechny, że nie jest już nawet uznawany za język obcy, przynajmniej w sferze biznesowej. Nic dziwnego – językiem angielskim jako natywnym posługuje się aż 365 mln ludzi na całym świecie, natomiast przewiduje się, że globalnie posługuje się nim nawet 1,6 mld osób.

Czy angielski ma konkurencję? Do tej pory na drugim miejscu figurował hiszpański. Jednak według raportu Bloomberga „The Languages of business” z sierpnia 2011 roku wynika, że obecnie zajmuje on dopiero czwartą pozycję, ustępując przede wszystkim mandaryńskiemu, który ma ponad miliard użytkowników. Kolejne miejsca zajmuje język francuski z 68 milionami użytkowników w 27 krajach, w których jest to język urzędowy, oraz arabski, który ma ponad 220 milionów użytkowników. Hiszpański kończy dopiero na czwartym miejscu.

Według przewidywań organizacji OECD do roku 2030 wśród sześciu największych gospodarek świata znajdą się Chiny, USA, Indie, Japonia, Brazylia oraz Rosja. W związku  tym jasne jest, że znajomość języków obowiązujących w tych krajach z pewnością zwiększy szanse na otrzymanie atrakcyjnej posady w firmach działających na rynku międzynarodowym.

Niedawno na zlecenie Komisji Europejskiej powstał raport „Languages for Jobs”. Wynika z niego, że rynki rozwijające się są dla europejskich przedsiębiorstw niezwykle ważne, a odpowiednie umiejętności językowe pracowników pozwolą im konkurować o miejsca pracy w dowolnym miejscu na świecie. We wspomnianym raporcie eksperci powołani przez Komisję Europejską, przytoczyli wyniki ankiety ELAN przeprowadzonej na prawie 2 000 małych i średnich przedsiębiorstw z całej Unii. Oprócz osób władających językiem angielskim, na liście życzeń tychże firm znaleźli się pracownicy posługujący się również niemieckim, francuskim, rosyjskim
i hiszpańskim
.

Nie należy zapominać o językach krajów ościennych, z którymi prowadzi się wymianę handlową na poziomie regionalnym. Ze względu na fakt, iż stanowi ona znaczące źródło przychodu wielu firm operujących w danym regionie, firmy te stale poszukują pracowników, dzięki którym łatwiejsze będzie budowanie relacji biznesowych. Stąd mnóstwo ofert, między innymi w obsłudze klienta, sprzedaży, marketingu i reklamie, gdzie wymogiem podstawowym jest znajomość języka czeskiego, słowackiego, węgierskiego, a także litewskiego. Europejscy pracodawcy są skłonni oferować takim pracownikom znacznie wyższe wynagrodzenie.

„Język angielski jest na tyle powszechny, że jego znajomość często uznawana jest za podstawową umiejętność, standard na równi z obsługą komputera. Znajomość dodatkowego języka obcego jest coraz mocniejszym atutem, który może bezpośrednio przełożyć się zarówno na wysokość wynagrodzenia, jak i prestiż.” – dodaje Tomasz Pietrzyk z agencji translatorskiej Skrivanek Polska.

Autor: Tomasz Pietrzyk, Skrivanek Sp. z o. o.

Przypisy:
Eurobarometer 304, 2010 ”Employers’ perception of graduate employability”, dostępny na: http://ec.europa.eu/languages/news/20101210-wanted-in-the-future-language-skills_en.htm
ELAN Study: „Effects on the European Union Economy of Shortages of Foreign Language Skills in Enterprise” (European Commission, 2006). dostępny na:  
http://ec.europa.eu/languages/languagesmean-business/files/elan-full-report_en.pdf
Fremdsprachen für die Wirtshaft (Foreign languages for business), kompilacja prac naukowych i raportów opublikowanych przez Austriacki Institut für Bildungsforschung der Wirtschaft (2008). dostępny na: http://www.ibw.at/media/ibw/fb143.pdf
Languages for Jobs: Providing multilingual communication skills for the labour market, European Commission, dostępny na: http://ec.europa.eu/languages/pdf/languages-for-jobs-report_en.pdf       

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.