Zakodowani – Portal PR - 24PR




Zakodowani

01.08.2013 Kategoria: Marketing internetowy. Autor: admin

W naszym codziennym życiu coraz częściej stykamy się z kodami QR. Możemy je zobaczyć na opakowaniach produktów, plakatach, billboardach, reklamach prasowych, a nawet na wizytówkach. Jednak pomimo coraz większej liczby nowych miejsc, w których się pojawiają, zainteresowanie fotokodami w Polsce jest wciąż bardzo niskie. Nie przeszkadza to jednak firmom, aby coraz śmielej sięgać właśnie po to rozwiązanie i wykorzystywać je w swoich kampaniach marketingowych. Czy warto inwestować w takie rozwiązania i jak to robić, aby były skuteczne?

Kody QR to kwadratowe, dwuwymiarowe znaczki zawierające mniej lub bardziej skomplikowany wzór, pod którym ukryte są treści, czyli zapisane cyfry lub litery. Może to być numer telefonu czy adres strony internetowej. W celu odczytania zakodowanych informacji wystarczy smartfon z wbudowanym aparatem, odpowiednie oprogramowanie do zeskanowania kodu oraz dostęp do Internetu.

Podstawy

Przykłady ze świata pokazują, że kody QR można w bardzo interesujący i skuteczny sposób wykorzystywać w kampaniach marketingowych. Jednak rozwiązanie to nie jest pozbawione słabych punktów. Warto o nich pamiętać przy planowaniu kampanii z ich wykorzystaniem. „Jedną z głównych wad, jest wciąż dość wąska grupa odbiorców. Pomimo, że w Polsce liczba użytkowników smartfonów stale wzrasta, a rynek mobilny odnotowuje duże wzrosty, nie przekłada się to na pełne wykorzystanie oferowanych możliwości.” – mówi Anna Hruszka, Account Director w Grupie Adweb. Konieczność posiadania aplikacji do skanowania kodów wskazuje jasno, że grupę docelową stanowią ludzie, dla których nowoczesne technologie nie stanowią tajemnic, czyli osoby stosunkowo młode.   Żeby kody QR mogły spełniać swoją podstawową funkcję, czyli w łatwy i szybki sposób dostarczać informacje użytkownikom, muszą być dobrze przygotowane. Należy pamiętać, że zbyt skomplikowana lub mała grafika na fotokodach sprawia, że niektóre smartfony nie radzą sobie z ich odczytem. Wielu twórców na etapie projektowania kodu zapomina o dopasowaniu go do możliwości technicznych różnych modeli urządzeń, które są wykorzystywane do skanowania zakodowanych informacji. W teorii kod QR można umieścić w dowolnym miejscu, na billboardzie, opakowaniu herbaty czy reklamie na przystanku tramwajowym.
W praktyce musi być to miejsce, do którego jest łatwy dostęp. Kod, którego nie można zeskanować traci swoją podstawową funkcję. Drugim ważnym elementem jest dostęp do Internetu. Zdecydowana większość fotokodów kieruje użytkownika do stron internetowych, których funkcjonowanie bez dostępu do sieci nie jest możliwe. Pomimo, że Internet mobilny jest coraz bardziej dostępny, to koszty związane z jego użytkowaniem wciąż odstraszają. Dostęp do wi-fi, użyteczność na różnych rodzajach telefonów, kierowanie na strony, które są przygotowane pod urządzenia mobilne – to absolutna konieczność.

Kody QR w Marketingu

Kody QR są wciąż niestandardowym rozwiązaniem budzącym ciekawość ludzi. Mają znaczny potencjał, który właściwie wykorzystany może okazać się bardzo trafionym rozwiązaniem. Jednak decyzję o wykorzystaniu kodów QR trzeba dobrze przemyśleć.
„Przede wszystkim musimy szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie czy są one spójne z ogólną strategią marketingową marki i co tak naprawdę mogą nam przynieść?
Kody QR są oryginalnym elementem kampanii, ale oprócz tego powinny spełniać podstawowy cel biznesowy. Należy go określić i wybrać drogę do jego realizacji. Ponadto kody powinny dawać wymierną wartość użytkownikowi – prezentować naprawdę ciekawe treści, oszczędzać czas, pieniądze, oferować nowe możliwości.”
– wyjaśnia Anna Hruszka z Grupy Adweb.

Dobrym przykładem są kody QR umieszczone na opakowaniach produktów. Dzięki temu klient może zostać przekierowany na stronę, która nie tylko zawiera więcej informacji na temat interesującego go artykułu, ale również porównać jego ceny. Fotokody umieszczone na plakatach czy innych reklamach dają możliwość przekazania dodatkowych treści niemożliwych do zaprezentowania w tradycyjny sposób. Oprócz satysfakcjonujących dla odbiorcy informacji, fotokody powinny charakteryzować się dużą kreatywnością. Tylko wtedy mają szansę na zainteresowanie użytkownika, zaangażowanie go i skłonienie do zeskanowania kodu, a tym samym zapoznanie się z komunikatem.

Podejmując decyzję o wykorzystaniu kodów QR należy pamiętać, że tak jak w przypadku wszystkich innych działań marketingowych, również tutaj należy mierzyć efekty. To końcowe potwierdzenie, czy zastosowane rozwiązanie przyczyniło się do realizacji celów, było skuteczne i w jakim stopniu. Dlatego już na etapie planowania warto wyposażyć się we właściwe narzędzia, które nam to umożliwią. Jednym z podstawowych jest Google Analytics, który dostarczy nam informacji na temat ilości wejść z danego źródła, jakości ruchu czy też liczbę konwersji.

Dostęp do różnych darmowych generatorów kodów QR powoduje, że każdy może je tworzyć i wykorzystywać. Należy jednak pamiętać, że łatwy dostęp oraz rosnąca popularność tego rozwiązania wcale nie gwarantują sukcesu. Liczy się dobry pomysł i dopasowanie do celu.

 Grupa Adweb

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.