Reputacja w sieci walutą XXI wieku? – Portal PR - 24PR




Reputacja w sieci walutą XXI wieku?

15.01.2014 Kategoria: Dział PR. Autor: admin

Zanim powierzymy wykonanie danej czynności czy usługi wybranej osobie, chcielibyśmy wiedzieć, czy jest ona wiarygodna, uczciwa i rzetelna. Nawiązując współpracę w realnym świecie często polegamy na rekomendacjach czy opiniach znajomych lub osób, które już z wybranych usług korzystały. Jak wybieramy osoby do współpracy, gdy szukamy ich w sieci?

W realnym świecie zaufanie i reputację drugiego człowieka buduje się na bazie sumy naszych doświadczeń często wspartych opiniami znajomych, którym ufamy. Dzięki wspólnym przeżyciom – dobrym i złym – dowiadujemy się, czy możemy danej osobie zaufać, na ile i w jakich sprawach.

Budowanie zaufania w sieci ma zupełnie inną naturę. Aby wyrobić sobie opinię o wiarygodności danego użytkownika, możemy się oprzeć na doświadczeniach nieznanych nam osób. To prawdziwy fenomen, że potrafimy zaufać innej osobie na bazie opinii innych użytkowników online, których również nie znamy. – Taka ocena w 99% przypadków się sprawdza – podkreśla Michał Pawelec, współzałożyciel serwisu wspólnych przejazdów BlaBlaCar w Polsce.

– Z badań przeprowadzonych przez BlaBlaCar wynika, że jeżeli profil osoby w sieci został uzupełniony o podstawowe informacje na jej temat, opatrzony jest zdjęciem i numerem telefonu oraz zawiera oceny i komentarze, to pozostali użytkownicy serwisu ufają takiej osobie nawet bardziej, niż swoim sąsiadom czy ludziom napotkanym przypadkowo na ulicy. W rankingu zaufania znajomi online z pełnymi profilami uplasowali się zaraz za przyjaciółmi i rodziną – wyjaśnia Pawelec.

Wraz ze wzrostem popularności serwisów opartych na idei „sharing economy” reputacja zyskuje na znaczeniu. To na jej podstawie internauci decydują, z kim chcą współpracować i z czyich usług skorzystać. TaskRabbit, Airbnb, Couchsurfing, BlaBlaCar, czy eBay to niektóre przykłady serwisów które pozwalają na wymianę – odpłatną lub bezpłatną – dóbr i usług pomiędzy nieznajomymi osobami. Funkcjonują w oparciu o zaangażowane społeczności. Żeby mogły istnieć i skutecznie działać, ich użytkownicy muszą się darzyć wzajemnym zaufaniem. Szukając noclegu, środka transportu czy osoby do naprawienia pralki, coraz częściej korzystamy z sieci. Podejmując decyzje, z czyich usług skorzystamy, chcemy wiedzieć, czy dana osoba jest wiarygodna. Jak to sprawdzić?
Wraz z rozwojem serwisów społecznościowych umożliwiających wymianę dóbr i usług, schemat poleceń, ocen i opinii ze świata realnego przenosi się do sieci. Podstawowym źródłem informacji o osobie w sieci są zweryfikowane dane oraz oceny i opinie innych użytkowników. Kluczowe do budowania wiarygodności są przy tym opinie innych, bo to one informują o tym, jak dany użytkownik wywiązywał się dotąd z powierzonych zadań. Ocenę taką możemy wystawić dopiero po tym, gdy faktycznie skorzystamy z danej usługi. – Recenzja online staje się tym, czym polecenie usługodawcy przez znajomego w realnym świecie – tłumaczy Michał Pawelec. – Te rekomendacje składają się na reputację danego użytkownika w sieci. Osoby z wyższą reputacją są chętniej wybierane jako te, z którymi chcemy współpracować. Reputacja staje się niejako walutą XXI wieku, cennym kapitałem, którego nie chcemy tracić, bo możemy zamienić go na realne korzyści – dodaje Pawelec.

Dostrzegając coraz większe znaczenie reputacji, serwis wspólnych przejazdów BlaBlaCar wprowadził nową funkcjonalność – Poziomy Doświadczenia, które mają ułatwić użytkownikom z jednej strony budowanie własnej reputacji w serwisie, z drugiej strony pomóc wybrać idealnego towarzysza podróży. Każdemu użytkownikowi nadawany jest Poziom Doświadczenia, który wzrasta w zależności od intensywności i czasu trwania jego aktywności na stronie.

Poziom Doświadczenia kształtowany jest przez cztery czynniki: weryfikacja adresu e-mail i numeru telefonu, kompletność profilu, pozytywne oceny otrzymane od innych użytkowników oraz staż w społeczności BlaBlaCar. Im wyższy Poziom Doświadczenia danej osoby, tym większym zaufaniem cieszy się ona w społeczności BlaBlaCar i tym chętniej jest wybierana jako potencjalny współpasażer lub kierowca.

Po wprowadzeniu w grudniu tej funkcji przez portal, elitarny poziom Ambasadora otrzymało kilkadziesiąt tysięcy użytkowników w całej Europie. Tytuł ten przysługuje użytkownikom z minimum rocznym stażem, po otrzymaniu 12 pozytywnych ocen. Kolejnych kilkaset tysięcy ma poziom Eksperta – do statusu Ambasadora wielu z nich brakuje tylko stażu. Tak jest też w Polsce – serwis działa u nas od niewiele ponad roku, więc z każdym dniem przybywa kierowców i pasażerów z najwyższym poziomem. Już teraz na najpopularniejszych trasach łatwo natknąć się na oferty przejazdów z Ambasadorami i Ekspertami. Każdy poziom wtajemniczenia zostaje wyraźnie oznaczony w profilu, co ułatwia dotarcie do nich potencjalnym współpasażerom.

***
O BlaBlaCar
BlaBlaCar jest największym europejskim społecznościowym portalem wspólnych przejazdów, który swoją działalność w Polsce rozpoczął w listopadzie 2012. Serwis łączy kierowców dysponujących wolnymi miejscami w swoich pojazdach z pasażerami, którzy chcą podążać w tę samą stronę. Polska była 9. krajem przystępującym do tej inicjatywy, obok Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii i krajów Beneluksu. W kwietniu 2013 r. serwis rozszerzył się o wersję niemiecką. Od początku działalności serwisu, czyli od 2008 r. do społeczności dołączyło ponad 5 milionów osób, które obecnie miesięcznie realizują ponad milion wspólnych przejazdów. W sumie przejechano dotąd ponad 3 miliardy kilometrów, średnia długość trasy wynosiła 342 km, a łącznie na wspólnych przejazdach kierowcy zaoszczędzili ponad 250 milionów euro.
Rozwój serwisu BlaBlaCar wspierany jest przez fundusz venture capital Accel Partners, który w swoim portfolio ma milionowe inwestycje w takie projekty, jak Facebook czy Spotify.

Profeina

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.