Jak stworzyć własną markę na YouTubie? – Portal PR - 24PR




Jak stworzyć własną markę na YouTubie?

18.02.2014 Kategoria: Social media. Autor: admin

Dziewięć lat temu Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim zapisali się w historii stworzeniem strony internetowej youtube.com. Ich projektowi przyświecała idea „Broadcast Yourself”, która z roku na rok rozszerza swoje znaczenie. Filmiki, zamieszczane przez każdego, kto miał na to ochotę, zmieniły i cały czas zmieniają nie tylko oblicze mediów, ale też wpływają na sposób funkcjonowania ich autorów w sieci. Indywidualne kanały użytkowników stały się ich wizytówką i sposobem na zaistnienie, a ostatnio – także pomysłem na biznes i stworzenie własnej marki.

YouTuber, produkt, wirtualna marka to terminy, które są wymienione obok siebie coraz częściej. Twórca youtubowych treści ma przed sobą ogromne możliwości, które, odpowiednio wykorzystane, przyczynią się do zdobycia rzeszy potencjalnych fanów i podpisania intratnych kontraktów.  Jednak taki sukces wymaga pracy nad wizerunkiem
w sieci. Co się pod tym kryje – podpowiada Szef Agora Internet Artists, Michał Pietniczka: Trzeba zacząć od myślenia o swoim programie jako o produkcie. Wyobraźmy sobie, że widzimy go na witrynie sklepowej, że pojawia się w rozmowach naszych znajomych. Musi być atrakcyjny i intrygujący. Klienci, czyli widzowie, muszą chcieć go mieć. Wszystkie informacje
o swoim programie, które publikujemy w sieci, tworzą pewien określony wizerunek. Musimy sprawnie go organizować i projektować, aby nasi widzowie dostali dokładnie to, co chcemy im zaoferować. Oczywistą rzeczą jest to, że program, jego marka powinna być obecna we wszystkich najważniejszych portalach społecznościowych, by była aktywna. Co do samego programu pojawiającego się na YouTubie, trzeba zadbać o systematyczne dodawanie nowych materiałów. Ten serwis nie lubi nudy, a osoby które przestają nagrywać, są szybko zastępowane nowymi ulubieńcami publiki.

Projektowanie własnego kanału, rodzaju poruszanych na nim treści, siebie jako prowadzącego, jest jak wymyślenie strategii wprowadzenia i utrzymania nowego produktu na rynku. Autor musi być managerem, PRowcem, analitykiem i… matką jednocześnie. YouTuber powinien dbać i cały czas troszczyć się o swoje dziecko, szukać niszy na rynku, inspiracji, odpowiadać na potrzeby odbiorców i mieć wyczucie, bo przecież podobnych produktów z każdym dniem przybywa. Dlatego ważne jest, żeby dać sobie pomóc. Po to powstały MCN, czyli sieci partnerskie YouTube. Pierwszą w Polsce i największą siecią partnerską YouTube jest Agora Internet Artists (AIA), która zrzesza rodzimych twórców, a należą do niej m.in. CeZiK, Marta Wierzbicka, Gimper czy Krzysztof Gonciarz. Coraz więcej przedsiębiorców internetowych dostrzega potrzebę zrzeszania się w MCN. Potencjał YouTube’a jest ogromny, a klucz do wykorzystania wszystkich jego funkcjonalności oraz możliwości leży właśnie w przynależności do profesjonalnych sieci partnerskich. Na pewnym etapie tworzenia strategii zawsze potrzebni są doradcy, a korzystający z ich porad YouTuberzy są coraz bardziej świadomi, z czym muszą się zmierzyć. Kanał stawia na profesjonalizację, dlatego jego użytkownicy nie mogą pozostać w tyle. Najważniejsze jest dbanie o wysoki poziom, bo tylko jakość przyciągnie widzów. Tak o swojej strategii mówi vlogerka, Paulina Biskup: Vlogerów w sieci są setki, jak nie tysiące, dlatego od samego początku mojej przygody z vlogowaniem wiedziałam, że najważniejsze jest to, żeby być najlepszą wersją siebie! Nikogo nie udawać, nikim się nie „inspirować”. Moim zdaniem jednym z najważniejszych czynników przy tworzeniu swojego kanału jest szczerość i kontakt z widzami. W odróżnieniu od telewizji, media internetowe dają tę możliwość. Staram się zawsze odpowiadać na komentarze moich widzów. Jeśli znaleźli czas i chęć, żeby odwiedzić kanał MissPKproject, zobaczyć, co mam do zaoferowania, wcisnąć tego „zdeformowanego” kciuka w górę i zasubskrybować mój kanał – tym bardziej chcę, żeby mieli poczucie, że ich słowa i działania nie idą w eter, że stoi za tym przede wszystkim człowiek. Systematyczność i konsekwencja to kolejna bardzo ważna kwestia, która w vlogosferze jest kluczem do sukcesu. Od samego początku nie odpuściłam ani razu, pomimo wielu trudności, z którymi boryka się każdy vloger. Tworzenie marki w sieci to nie tylko nagrywanie, ustawienie odpowiedniego światła, zadbanie o sprzęt, edytowanie filmików, nieustająca optymalizacja, z czym wiąże się wiele składowych, które są bardzo czasochłonne, to także wiedza o tym, co się mówi, ale również umiejętność przyznawania się do błędów, sposób przekazywania emocji. Czynnik ludzki jest tutaj kluczowy. Zaczynając tworzyć swoją markę w sieci, miałam w głowie dwie rzeczy: skupienie i wiarę w siebie. Dziś oprócz tych dwóch czynników towarzyszą mi jeszcze ludzie – moi Widzowie, dzięki którym kanał MissPKproject ma sens, a ja chęć do ciągłego doskonalenia siebie oraz swojej marki w sieci.

Vlogosfera ewoluuje, zmienia się także profil odbiorcy, który staje się coraz bardziej wymagający i oczekuje świetnej jakości. YouTuberzy już dawno zaczęli to zauważać, więc angażują się w projektowanie swoich kanałów, jak przedsiębiorca w budowanie firmy. Świadomość, rozpoznawalność marki to coś, czego nie da się kupić – dlatego jest takie cenne.

magnifiCo

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.