Na co zwracać uwagę współpracując z czeskimi firmami – Portal PR - 24PR




Na co zwracać uwagę współpracując z czeskimi firmami

14.07.2014 Kategoria: Zarządzanie. Autor: admin

Jak wynika z prognoz firmy Atradius, czeska gospodarka osiągnie coraz wyższą dynamikę wzrostu, m.in. dzięki coraz lepszej kondycji gospodarek europejskich. Poprawiają się również nastroje konsumentów oraz przedsiębiorców. Atradius w nowym raporcie „Trading successfully with …” podpowiada na co zwrócić uwagę chcąc skorzystać na potencjale wzrostu gospodarki naszego południowego sąsiada.

Prognozy dla czeskiej gospodarki są jednoznaczne i optymistyczne. Jak wynika z danych IHS Global Insight, po dwóch latach spadków, PKB Czech wzrośnie w tym roku o 2,5 proc. oraz o 2,8 proc. w 2015 r. Wzrostowi towarzyszy poprawa wskaźników konsumpcji prywatnej (1,7 proc. w bieżącym roku i 2,2 proc. w przyszłym r./r.), inwestycji (4,6 proc. i 4,1 proc. odpowiednio w 2014 i 2015 r.) oraz produkcji przemysłowej (5,8 proc. w 2014 i 5,5 proc. w 2015 r.).[1]

– Czechy z dużymi problemami przeszły drugi etap kryzysu gospodarczego w Europie. Większość wskaźników w ostatnich dwóch latach zanotowało spadki, w tym np. inwestycje obniżyły się odpowiednio o 4,3 i 3,6 proc. w 2012 i 2013 r. Jednak wraz z poprawą nastrojów w Unii Europejskiej, powinno również nastąpić odbicie wgospodarce naszego południowego sąsiada. To dobra informacja dla polskich eksporterów, którzy ze względu na problemy na Ukrainie i w Rosji powinni skierować swoją uwagę na ten region, pamiętając jednocześnie o kilku kluczowych zasadach budowania biznesu w Republice Czeskiej, które zebraliśmy w naszym raporcie – powiedział Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius w Polsce.

Jak podkreślają analitycy firmy Atradius, którzy przygotowali dziesięć kluczowych zasad udanego handlu z Republiką Czeską, kraj ten może pochwalić się znakomitą lokalizacją w centrum Europy, rozwiniętą infrastrukturą oraz dobrze wykształconą i wykwalifikowaną kadrą. Chcąc wykorzystać ten potencjał, warto mieć na uwadze kilka niuansów, które ułatwią eksporterom odniesienie sukcesu w tym kraju. Wybrane z nich to:

  • Duże korzyści zarówno dla eksporterów z UE, jak i spoza, przynosi bezpośrednia obecność na tym rynku. Formy przedstawicielstwa w Republice Czeskiej mogą mieć pozytywny wpływ na promocję, sprzedaż, dystrybucję i obsługę posprzedażową. Działalności można nadać różną postać – od oddziału, przez partnerstwo i spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością po spółkę akcyjną – i jeśli istnieją w Czechach jakiekolwiek bariery przy zakładaniu interesu, to jest ich niewiele.
  • Eksporterzy powinni pamiętać, że każda firma działająca na rynku czeskim jest zobligowana do uzyskania stosownego zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej lub handlowej. Zagraniczne firmy mogą prowadzić działalność w tym kraju równie swobodnie, jak firmy czeskie.
  • Podczas spotkań biznesowych dominuje formalizm – niezbędna jest punktualność i klasyczny strój. Czeskie firmy są hierarchiczne, a negocjacje mogą być długotrwałe i przebiegać w biurokratyczny sposób. Czesi, podobnie jak ich niemieccy sąsiedzi, dobrze przygotowują się do spotkań i będą od kontrahentów oczekiwać tego samego. W przeciwieństwie do Niemców, Czesi mogą jednak być mniej bezpośredni w reagowaniu na propozycje biznesowe.
  • Republika Czeska wychodzi obecnie z okresu, w którym doświadczała spowolnienia gospodarczego. Chociaż oznaki ożywienia nastrajają optymistycznie, jak na każdym rynku, również tutaj sprzedaż na warunkach kredytowych wiąże się z pewnym ryzykiem. Ubezpieczenie kredytu minimalizuje te zagrożenia i pozwala dostawcy skoncentrować się na przyszłej sprzedaży, a nie na zaległościach z przeszłości.Kolejne zasady wspierające udany handel z Republiką Czeską znajdują się w raporcie dostępnym na stronie internetowej http://www.atradius.pl.

Havas PR Warsaw:

[1] Źródło danych: IHS Global Insight

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.