Nowy trend w e-commerce – Portal PR - 24PR




Nowy trend w e-commerce

05.08.2014 Kategoria: Case study. Autor: admin

Planujemy zakup miksera, przeszukujemy całe zasoby internetu w celu znalezienia tego najlepszego, gromadzimy niezbędne dane, wybieramy najbardziej odpowiedni model a następnie dokonujemy zakupu w … sklepie stacjonarnym. Czy proces zakupu nadal tak wygląda?

Efekt ROPO już od dłuższego czasu wpływa na nasze decyzje zakupowe. Tym samym zjawisko to jest istotne dla właścicieli e-sklepów, ponieważ bezpośrednio oddziałuje na sprzedaż. Zgodnie z definicją ROPO polega na poszukiwaniu informacji o danym produkcie w sieci, natomiast sam zakup odbywa się w sklepie stacjonarnym. Wszystko za sprawą tego, że wielu klientów przed zakupem chce zobaczyć produkt na żywo, ocenić go. Poza tym pełen dostęp do internetu sprawił, że klienci mają nieograniczoną swobodę w dostępnie do danych – informacji o produktach, opiniach innych klientów. Z kolei w sklepie tradycyjnym konsument może dopytać sprzedawcę i rozwiać dodatkowe wątpliwości. Jeszcze kilka lat temu na korzyść tego zjawiska działały wysokie koszty dostawy towaru, które ponosił zazwyczaj kupujący oraz brak zaufania do zakupów internetowych. Obecnie siła oddziaływania tego zjawiska jest zależna od kategorii sprzedawanych produktów oraz poziomu zaufania społeczeństwa do danego rodzaju branży.
Rozwój branży e-commerce sprawił, że podstawowe bariery w dokonywaniu zakupów zostały zlikwidowane. Wartościowe i bardzo szczegółowe opisy oraz wysokiej jakości zdjęcia, które potrafią rzetelnie przedstawić produkt to pierwszy krok w celu zachęcenia internautów do zakupów online. Dodatkowo na przestrzeni ostatnich lat dynamicznie rozwinęły się usługi kurierskie, co przyczyniło się do obniżenia kosztów wysyłki. Aktualnie e-sklepy proponują wiele udogodnień – możliwość kredytowania, dostawę prosto do domu. Na rynku powstało także wiele narzędzi, które uatrakcyjniają, ułatwiają zakupy w sieci, np. porównywarki cenowe, media społecznościowe. Wszystkie te kanały komunikacji są ze sobą zintegrowane, a dzięki synergii przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży.
Rozwój handlu elektronicznego wpłynął na zmianę zachowań i oczekiwań konsumentów. Klienci używają różnych metod w celu pozyskania informacji o produkcie, przechodzą pomiędzy dostępnymi kanałami. Stosunkowo nowym zjawiskiem i stale przybierającym na znaczeniu w e-commerce jest efekt odwrotnego ROPO.

Efekt odwróconego ROPO

Źródło: opracowanie własne

Efekt odwrotnego ROPO oznacza, że klienci oglądają produkty i poszukują informacji o nich głównie w sklepach stacjonarnych. Mogą sprawdzić ich wygląd, przetestować funkcjonalność, dopasować do swoich potrzeb. Natomiast sam zakup ma miejsce w sieci. To tam konsumenci mogą wybrać najlepszą ofertę – produkty w internecie można znaleźć w niższej cenie, jest większy wybór asortymentu.
– Prognozy są bardzo optymistyczne dla tego zjawiska. Branża e-commerce stale się rozwija, jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Konsumenci mają coraz większe zaufanie do zakupów online oraz są bardziej świadomi, jak wiele zyskują dzięki nim. Stawiają na komfort, większy wybór i niższe ceny – wyjaśnia Mirosław Sobieraj, Członek Zarządu agencji Trol InterMedia, właściciela marki 2ClickShop.
Zarówno ROPO jak i jego odwrócone zjawisko mają znaczący wpływ na poziom sprzedaży. Kanały nie rywalizują ze sobą, a wręcz przeciwnie – wzajemnie się uzupełniają, powodują synergię, która zwiększa tendencję zakupową. Odwrotne ROPO przybiera bardzo dynamicznie na znaczeniu, dlatego opłaca się inwestować w rozwój sklepów internetowych. Pozwoli to na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.

TROL InterMedia sp. z o.o. sp. k.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.