PRacę czas zacząć – Portal PR - 24PR




PRacę czas zacząć

23.08.2014 Kategoria: Kariera. Autor: admin

Wraz ze wzrostem znaczenia i ogromnego potencjału, jaki skrywa branża Public Relations, o pracy w niej marzy coraz więcej osób. Nic dziwnego, trudno jest dziś bowiem wyobrazić sobie firmę bądź organizację, która potrafiłaby ewoluować bez odpowiednio zaplanowanego kreowania swoich relacji z otoczeniem. PR jawi się młodym jako atrakcyjna dziedzina, w której można dobrze zarobić, praca daleka jest od rutyny, a człowiek może się stale rozwijać, poznając przy tym fascynujących ludzi. Tylko jak zacząć swoją PR-ową przygodę i o co zadbać, będąc młodym pracownikiem PR?

5tka_PR_Marketing_SzeptanyPodstawa, to przede wszystkim wiedzieć, czym chcesz się zajmować i dlaczego – wtedy łatwiej będzie Ci przekonać potencjalnego pracodawcęmówi Thomas Ambroż z agencji 5tka PR&Marketing Szeptany. Dobrze jest przemyśleć, jakie obszary Cię interesują – czy są to nowe technologie, finanse, czy raczej lepiej pracowałoby Ci się z klientami z branży farmaceutycznej? Czy wolałbyś pracować dla agencji PR, czy w dziale PR organizacji bądź instytucji?

Zanim aplikujesz

Podstawowym elementem decydującym o twoim losie jest dobrze zbudowane CV i list motywacyjny. Umiejętność kreowania własnego wizerunku w tym zawodzie ma zasadnicze znaczenie. Czego unikać? Zwróć uwagę nabłędy stylistyczne i ortograficzne – świadczą o Twoich kompetencjach językowych. Ponadto zadbaj o oprawę graficzną – wyjustowanie tekstu, odstępy, czytelność treści. Sczytaj kilkukrotnie dokumenty, które wysyłasz.

W aplikacji staraj się jak najszerzej zaprezentować swoje dotychczasowe osiągnięcia. Jeśli posiadasz – prześlij próbki opublikowanych tekstów Twojego autorstwa. Wspomnij o tym, że piszesz bloga, prowadziłeś fanpage na Facebooku, a Twój hashtag osiągnął niesamowitą popularność. Nie zapomnij o wymienieniu programów komputerowych, które umiesz obsługiwać – nie tylko z podstawowego pakietu, ale też graficznych i multimedialnych. Potencjalnemu pracodawcy przyda się też informacja o tym, że robiłeś newslettery, obsługiwałeś CMS-a, brałeś udział w eventach i konferencjach marketingowych. Im więcej umiesz, tym jesteś ciekawszym kandydatem, warto więc uwzględnić w aplikacji zdolności, o których inni mogli zapomnieć.

Zadbaj o swój wizerunek w sieci

Starając się o praktyki lub staż, musisz pamiętać o tym, że w dzisiejszych czasach nie wystarczy samo CV i list motywacyjny. Potencjalny pracodawca jeszcze zanim zaprosi Cię na rozmowę, prawdopodobnie sprawdzi Twoją aktywność w sieci. Warto zatem zatroszczyć się swoje profile na portalach społecznościowych, rozbudować swoje wizytówki na platformach typu LinkedIn czy GoldenLine. Twój własny wizerunek musi być na tyle atrakcyjny, by pracodawca zechciał go kupić – ma być dowodem na to, że będziesz potrafił odpowiednio zadbać o klienta.

Rozmowa kwalifikacyjna

Twoja aplikacja przekonała potencjalnego szefa, że jesteś odpowiednim kandydatem. Świetna robota! To dobry znak, choć jeszcze nie jest gwarancją sukcesu. Co zrobić, aby zapewnić sobie wygraną w procesie rekrutacyjnym? Przed spotkaniem prześledź stronę www firmy, sprawdź jej osiągnięcia, zwróć uwagę na projekty i klientów. Podczas rozmowy dobrze, abyś wykazał się znajomością branży. Nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją  przygodę z PR-em, postaraj się sprawiać wrażenie osoby kompetentnej i obeznanej. Przyda Ci się kilka wskazówek:

  • poznaj najważniejsze pisma i portale zajmujące się daną tematyką (np. jeśli Twój potencjalny pracodawca posiada w swoim portfolio głównie klientów branży farmaceutycznej, może Cię poprosić o wymienienie kilku tytułów mediów medycznych)
  • sprawdź, którzy dziennikarze zajmują się określoną tematyką
  • obserwuj, co dzieje się w branży – dobrze, abyś kojarzył najgłośniejsze kampanie ostatnich miesięcy, największe sukcesy, nagrody i wyróżnienia branżowe
  • regularnie czytaj prasę związaną z PR-em i marketingiem (np. Press, Brief, Media&Marketing) oraz portale branżowe
  • zapoznawaj się z pojawiającymi się w sieci badaniami i raportami branżowymi

Początki nie są łatwe

Praktyki i staże to forma edukacji. Zgłaszając się na tego typu stanowisko, musisz liczyć się z tym, że nie będziesz gwiazdą agencji, większość czasu spędzisz przebijając się przez zadania, które innym zajmą trzy razy mniej czasu. Nie będzie to jednak wcale świadczyło o tym, że się nie nadajesz. Dopiero uczysz się nowych obowiązków, a zatem możesz popełniać błędy. Praktykant czy stażysta nie prowadzi samodzielnych projektów. Ma wspierać starszych kolegów, być pod ich nadzorem i pomagać w bieżących sprawach. Dzięki temu zdobywa wiedzę, praktyczne umiejętności, może prosić o wyjaśnienia i pomoc. Rozwija się i stopniowo może wyrosnąć na samodzielnego pracownika.

PR wydaje się branżą dla wszystkich, tymczasem trudno znaleźć osoby, które potrafiłyby połączyć wszystkie potrzebne umiejętności. Jeśli chcesz się w niej sprawdzić – śmiało! Uzbrój się jednak w dozę cierpliwości i pokory, naucz się przyjmować krytykę ze spokojem i przyłóż do pracy.

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.