Kawa, Herbata PR – Portal PR - 24PR




Kawa, Herbata PR

23.11.2014 Kategoria: Organizacje. Autor: admin

W dniu 19 listopada 2014 r. w siedzibie Związku Firm Public Relations odbyło się kolejne spotkanie z cyklu Kawa, Herbata PR. Tym razem dyskutowano na temat optymalizacji obecności w social mediach. Moderatorem debaty była Julia Kozak wiceprezes Związku Firm Public Relations.

Norbert Kilen (Strategy Director, agencja social media Think Kong) wskazał na warstwowość social mediów. Optymalizacja zaś, jego zdaniem jest 3 warstwowa.

Po pierwsze, jak mamy być obecni w social mediach? Wniosek jest prosty im konkretniej i mniej tym skuteczniej (mniej profili marki itp..). Rozproszenie, to w dużej mierze strata czasu.

Po drugie, gdzie mamy być obecni. Wedle badań prowadzonych w październiku 2014 roku najlepszym miejscem wydaje się być Facebook, który daje bardzo duże możliwości targetowania i docierania do konkretnych grup odbiorców. Pojawia się pytanie czy warto w takim razie poszukiwać innych miejsc? Zdaniem uczestników dyskusji zdecydowanie tak, warto otwierać się na nowe kanały komunikacyjne.

Po trzecie sposoby komunikacji.  To zagadnienie przedstawił Kuba Antoszewski (PR Manager Poland, Millward Brown), opierając się na wynikach badań realizowanych wspólnie przez Think Kong i MillwardBrown: „Marka-gospodarz vs. marka-gość. Co myślą użytkownicy społecznościówek i czytelnicy blogów”. Badanie zrealizowano metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Próba wyniosła 472 osoby oraz była losowana z panelu Internetowego MillwardBrown. Prezentacja tej kwestii  poprowadzona została na zasadzie obalania mitów. Jeden z nich: Social to zaangażowanie piszcie tak żeby lubili. Liczba polubieni i komentarzy nie powinna być wyrocznią, jeśli chodzi o budowanie opowieści o marce. Powinien to być jednak sygnał w jakim kierunku należy podążać. Zwrócono uwagę, iż użytkownicy Facebooka to głównie watchersi (około 58%) – ludzie, którzy oglądają posty, ale ich nie komentują i nikt nie jest w stanie przewidzieć ich zaangażowania. Około 20-30% to aktywni uczestnicy można zaryzykować stwierdzenie, że jest to grupa elitarna.

Prelegenci zwrócili uwagę na tak zwane matematyczne podchodzenie do Facebooka, czyli sprawdzanie i analizowanie statystyk monitorujących zaangażowanie fanów. Oczywiście ta kwestia jest bardzo ważna, ale daje pozorny ogląd sytuacji.  Kontrargument podał Kuba Antoszewski, który stwierdził, że wszyscy jesteśmy na facebookowym dorobku i liczba fanów jest pewnym miernikiem zaangażowania (szczególnie w pierwszym okresie działania firmy).

Według prelegentów Facebook świetnie nadaje się do komunikacji w sytuacji kryzysowej. Można szybko zareagować i monitorować ewentualne niepozytywne sytuacje. Z dyskusji pomiędzy prelegentami dało się wysnuć ogólny wniosek, iż PR-owcy bardzo przejmują się negatywnymi komentarzami na Facebooku. Jakby jeden negatywny komentarz odzwierciedlał stanowisko większej grupy odbiorców. Co jest oczywiście nie prawdą i dużym uproszczeniem.

Próbowano również odpowiedzieć na pytanie czym jest Facebook? Czy tylko rozrywką, miejscem gdzie trzeba „rozbawić watchersa”? Podczas dyskusji, wszyscy zgodnie stwierdzili, że jest to kolejny kanał komunikacyjny, dzięki któremu w szybkim czasie wiadomość dotrze do jak największej grupy odbiorców. Facebook to tablica ogłoszeń, gdzie każdy znajdzie swój kanał komunikacji zfanami.   Optymalizacja – czyli w jakim celu chcemy być na Facebooku? Jakie cele ma nasza kampania? Jakich środków będziemy używać do komunikacji z fanami? Podsumowując spotkanie, warto odpowiedzieć sobie na te pytania i ciągle zadawać nowe.

Związek Firm Public Relations

Podobne wpisy:







Wszelkie prawa do portalu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzeżone są na rzecz MERKON GROUP CEZARY KRAJEWSKI i odpowiednio na rzecz współpracujących podmiotów i nie mogą być rozpowszechniane w całości bądź w części (także kanały RSS) bez uprzedniej pisemnej ich zgody.